normal-sprogudvikling
Portal
/
Laegehaandbogen
/
undersoegelser-og-proever
/
skemaer
/
paediatri
/
normal-sprogudvikling
/
Home
Data
patienthaandbogen
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Klinikpersonale
akut-og-foerstehjaelp
allergi
arbejdsmedicin
blod
brystsygdomme
boern-og-unge
boerne-og-ungdomspsykiatri
endokrinologi
forsikringsmedicin
fysmed-og-rehab
generelt
geriatri
gynaekologi
hjerte-kar
hud
infektioner
kirurgi
kraeft
lunger
mandlige-koensorganer
mave-tarm
neurologi
nyrer-og-urinveje
obstetrik
ortopaedi
psykiatri
paediatri
rejsemedicin-vacciner
reumatologi
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
socialmedicin
oeje
oere-naese-hals
sundhedsoplysning
undersoegelser-og-proever
klinisk-biokemi
kliniske-procedurer
oevrige-proever
undersoegelser
kalkulatorer
skemaer
akut
diverse
geriatri
hjerte-kar
paediatri
normal-sprogudvikling
patientinformation
illustrationer
om-laegehaandbogen
soeg
dli-medicin
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{19113DD1-FE31-4166-8954-9C2CCBCB8B83}" Name="normal-sprogudvikling" Type="LHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{E9AD0A1B-85DC-46B2-8203-7D0FF37E16D1}" SortOrder="10" PublishDate="2010-08-11T12:51:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Oversigt over normal sprogudvikling</h2> <p>Kendskab til normal sprogudvikling er vigtig for at kunne vurdere forsinket eller afvigende udvikling<a title="Levine D, Strother-Garcia K, Golinkoff RM, Hirsh-Pasek K, Language Development in the First Year of Life: What Deaf Children Might Be Missing Before Cochlear Implantation.. Otol Neurotol 2016;37: e56-62" data-pubmedid="26756156" data-url="reference-link" data-value-piped="Levine D, Strother-Garcia K, Golinkoff RM, Hirsh-Pasek K|Language Development in the First Year of Life: What Deaf Children Might Be Missing Before Cochlear Implantation.|Otol Neurotol|2016|37|e56-62|26756156" data-value="Levine D, Strother-Garcia K, Golinkoff RM, Hirsh-Pasek K, Language Development in the First Year of Life: What Deaf Children Might Be Missing Before Cochlear Implantation.. Otol Neurotol 2016;37: e56-62" data-type="journal-reference" href=" ">1</a><sup>,</sup><a data-type="journal-reference" data-value="Bleses D, Vach W, Slott M, Wehberg S, Thomsen P, Madsen TO, Basbøll H, Early vocabulary development in Danish and other languages: a CDI-based comparison. J Child Lang 2008;35: 619-50" data-value-piped="Bleses D, Vach W, Slott M, Wehberg S, Thomsen P, Madsen TO, Basbøll H|Early vocabulary development in Danish and other languages: a CDI-based comparison|J Child Lang|2008|35|619-50" data-url="reference-link" href="%20" title="Bleses D, Vach W, Slott M, Wehberg S, Thomsen P, Madsen TO, Basbøll H, Early vocabulary development in Danish and other languages: a CDI-based comparison. J Child Lang 2008;35: 619-50">2</a><sup>,</sup><a data-type="journal-reference" data-value="Conti-Ramsden G, Durkin K, Language development and assessment in the preschool period. Neuropsychol Rev 2012;22: 384-401" data-value-piped="Conti-Ramsden G, Durkin K|Language development and assessment in the preschool period|Neuropsychol Rev|2012|22|384-401" data-url="reference-link" href="%20" title="Conti-Ramsden G, Durkin K, Language development and assessment in the preschool period. Neuropsychol Rev 2012;22: 384-401">3</a>.</p> <p>Neonatalt: Allerede neonatalt kan børn genkende deres mors stemme, ligesom de er i stand til at adskille deres mors sprog fra andre sprog.</p> <table cellspacing="0" cellpadding="4"> <tbody> <tr> <td style="width: 100px;"> <p> </p> </td> <td> <br> </td> </tr> <tr> <td style="width: 100px;"> <p>0-3 mdr.</p> </td> <td> <p>Barnet anvender primært vokaliske lyde pga. udformningen af talekanalen</p> </td> </tr> <tr> <td>4-6 mdr.</td> <td>Barnet kan adskille det orale og det nasale rum, hvorved det bliver muligt at danne konsonantlignende lyde</td> </tr> <tr> <td>5-10 mdr.</td> <td>Kanonisk pludren (pludren i stavelser bestående af supraglottal konsonant+vokal med timing som voksen tale, men uden semantisk betydning). Barnet siger fx ”da” eller ”mamama”. Tidspunkt for begyndelse, omfang og variation af kanonisk pludren er en robust forudsigelsesfaktor for kvaliteten af senere sprogudvikling</td> </tr> <tr> <td> <p>12 mdr.</p> </td> <td> <p>De fleste børn begynder at anvende enkelte ord og leger tale-gestiklege som titte-bøh og klappe-kage. De fleste børn forstår en del ord og reagerer på eget navn, ”nej” samt ”der er mor/far”. Fælles opmærksomhed (evnen til at indgå i fælles opmærksomhed på samme genstand) bør være etableret</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>18 mdr.</p> </td> <td> <p>De fleste børn anvender op mod 50 ord, men forstår mange flere. De fleste børn forstår spørgsmål om ting, der ikke er til stede. Vær opmærksom på, at forældre ofte undervurderer barnets ordforråd, så hvis de rapporterer at barnet anvender 10-20 ord, er der formodentlig tale om mindst det dobbelte</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>2 år</p> </td> <td> <p>Ordforrådsspurt mellem 18 og 24 mdr. De fleste børn anvender 200 ord, og langt de fleste børn sætter to ord sammen til små sætninger. De fleste børn kan tale om ting, der ikke er til stede</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>2½ år</p> </td> <td> <p>Barnet kan tale om fortid og fremtid. De fleste børn anvender over 400 ord</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>3 år</p> </td> <td> <p>De fleste børn anvender op mod 600 ord. Langt de fleste børn anvender bøjningsmorfemer, fx ”det er fars bil” og senere ”far vaskede bilen”. De fleste børn behersker udtalen af alle isolerede konsonanter, men kan have svært ved nogle konsonantklynger som ”sk” og ”str”. Som tommelfingerregel kan fremmede forstå barnet 75 % af tiden</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>3½ år</p> </td> <td> <p>De fleste børn behersker sproglig abstraktion og årsagssammenhænge og forstår sætninger som "Hun får mad, fordi hun er sulten" eller "Når vi har handlet, skal vi hjem til mormor"</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>4 år</p> </td> <td> <p>Langt de fleste børn har udtale og grundlæggende syntaks på plads. Talen bør være forståelig for fremmede</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>2-5 år</p> </td> <td> <p>Ca. 5 % af alle børn stammer i en periode. Selvom langt de fleste børn holder op med at stamme af sig selv, bør der henvises til logopæd i kommunen, især hvis forældrene er bekymrede</p> </td> </tr> </tbody> </table> <h2>Se også:</h2> <ul> <li><a href="~/link.aspx?_id=D5F5769134D14B46996CBEF2B8A54082&_z=z">Tale og sprogforstyrrelser</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=5A1436EFD9AE4DB39C8F795C5744F992&_z=z">Stammen</a></li> </ul>]]></HtmlField> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{99A85AFD-2F7A-4B5D-A1C9-C2701D5E7D30}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">3243</TextField> <TextField Name="PageTitle">Normal sprogudvikling</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Normal sprogudvikling</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2023-11-13T11:49:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{43455E15-0E3E-42EA-8F75-1D82CD130A11}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{D71FC9B8-8D14-48C6-920F-BE9256067C0B}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{CF77E8B9-9937-42B2-85DF-76B0F4E401F0}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">3</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="Description">Kendskab til normal sprogudvikling er vigtig for at kunne vurdere forsinket eller afvigende udvikling.</TextField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{C70DFB71-BE40-455A-BD6B-5AFF199797D9}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\rith</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">Normal sprogudvikling, sprogudvikling</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_3</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">7</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
9.377 characters