boern-og-skaerme
Portal
/
patienthaandbogen
/
boern
/
om-boern
/
boerns-udvikling
/
boern-og-skaerme
/
Home
Data
patienthaandbogen
akutte-sygdomme
allergi
blod
brystsygdomme
arbejdsmedicin
boern
om-boern
boerns-udvikling
barnets-psykosociale-og-motoriske-udvikling-tjekliste-0-3-aar
boern-og-flytning
boern-og-fysisk-aktivitet
boerns-udvikling-milepaele
boern-og-skaerme
dovent-oeje-amblyopi
regnbuefamilier
dysleksi
forstoppelse-hos-boern
fri-leg-er-vigtig-for-boerns-sundhed
hoejdeberegner
kraesne-smaaboern
langsynethed
mobning
overvaegt-hos-boern
pubertet
renlighedstraening-af-boern
skolevaegring
soeskendejalousi
tale-og-sprogudvikling-milepaele
barnets-foerste-taender
tandpleje-hos-boern
vaegt-og-vaeksthaemning-hos-boern
vaekst-hos-barnet
voksevaerk
det-nyfoedte-barn
pubertet
symptomer
sygdomme
undersoegelser
illustrationer
Tips from peaditricians
Bornelaegernes-Boernetips
forsikringsmedicin
graviditet
infektioner
hjerne-og-nerver
hjerte-og-blodkar
hormoner-og-stofskifte
hud
knogler-muskler-og-led
kosmetisk-kirurgi
kraeft
kvindesygdomme
lunger
mave-og-tarm
maend
nyrer-og-urinveje
psyke
psyke-hos-boern
rejsemedicin-og-vacciner
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
sociale-ydelser
sundhedsoplysning
undersoegelser
aeldre
oejne
oere-naese-hals
om-patienthaandbogen
soeg
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{E046705F-010E-4FC9-B9D5-FF93EEC7CC2C}" Name="boern-og-skaerme" Type="PHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{2457AD9E-E177-4FAD-A310-F1F3AF50D3FA}" SortOrder="500" PublishDate="2020-01-09T00:00:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{A12FFEB9-7D21-4130-9428-1457C5AB696B}</LinkField> </LinkListField> <HtmlField Name="FactContent"><![CDATA[<h2>Fakta</h2> <ul> <li>Små børn under to år bør ikke se skærm, uden at det sker i aktivt samvær med en voksen</li> <li> Børn mellem 2-4 år bør højst se en times skærm om dagen</li> <li>Børn og unge op til 17 år højst bør bruge en til to timer på skærm om dagen</li> <li>Voksne over 18 år bør højst bruge tre timer på skærm om dagen</li> <li>Brug af skærm forstyrrer relationen med jeres barn</li> <li>Sørg for at få gode vaner ved sengetid </li> <li>Få som forældre snakket om, hvordan det skal være hjemme i jeres familie</li> <li>Hvis jeres barn bor flere steder: snak med andre omsorgspersoner om, hvordan I får en fælles holdning til skærmbrug </li> <li>Tal med jeres sundhedsplejerske, hvis I har brug for sparring omkring skærmbrug</li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2><span style="line-height: 15.4px;">Det lille barn og skærme</span></h2> <p><span style="line-height: 15.4px;">I </span><span style="line-height: 15.4px; color: #000000;">dag leveres mange informationer igennem en skærm såsom telefon, iPad, computer og tv. Børn introduceres desuden til skærmen fra de er helt små, hvor fx mobiltelefoner anvendes som kamera.</span> Sundhedsstyrelsen i Danmark har udarbejdet en række råd til, hvordan bl.a. forældre kan forholde sig til det skærmforbrug, der er omkring barnet og senere af barnet selv. I virkeligheden er det allerede fra fødslen, at forældrene skal forholde sig til skærmbrugen. Et lille barn har brug for, at forældrene er nærværende, når det er sammen med det vågne barn, for at der kan dannes en relation med barnet som en del af barnets udvikling. Derfor anbefaler man, at man lægger telefonen væk og slukker fjernsynet eller computeren, når barnet er vågent. <span>Små børn under to år bør ikke se skærm, uden at det sker i aktivt samvær med en voksen. Skærme skal ikke bruges til at adsprede barnet, og det kan forstyrre barnets udvikling, hvis et tv kører i baggrunden. Man skal tænke på, at et lille barn ikke kan gå væk fra et TV, hvis det kører i baggrunden - og det kan forstyrre den kontakt, barnet har til forældrene samt forstyrre barnets sproglige udvikling.</span></p> <p>Det er forældrene, som bestemmer, hvor meget skærmen skal være en del af barnets hverdag. Derfor er det også godt at gøre sig nogle overvejelser om, hvordan det skal være hjemme hos jer. Det er godt at have holdninger til, at jeres barn, helt fra det er lille, bruger dets vågne timer på at udvikle sig motorisk, mentalt og som et socialt menneske.</p> <h3>Råd om brug af skærm til børn fra 2 år til 4 år</h3> <p>Fra jeres barn er omkring 2 år og op til 4 år har man nogle råd om brug af skærm, hvor man anbefaler:</p> <p>Ved sovetid:</p> <ul> <li>Skærmen skal ikke bruges, inden barnet skal sove. Lyset fra skærmen gør, at barnet bliver mere vågent og mindre søvnig. Søvn er vigtig for barnets udvikling og trivsel - og det er jer som forældre, der skal hjælpe barnet ind i søvnen</li> <li>Læs en historie fra en bog sammen med jeres barn eller syng en sang, inden barnet skal sove. Børn kan godt lide gentagelser, så det skal ikke være underholdning</li> <li>Skab rolige rutiner inden barnet skal sove. Sluk for skærmen og sæt jer ned, evt. lyt til noget musik</li> </ul> <p>Som forældre skal du være opmærksom på at:</p> <ul> <li>Jeres barn har brug for jeres opmærksomhed for at udvikle sig. Barnet har brug for en nærværende forælder, der ikke kigger ind i en skærm, men reagerer med kontakt - både øjenkontakt, mimik og kropssprog</li> <li>Børn kopierer deres forældre, og det er en god ide at drøfte, hvordan jeres brug af skærme skal være i jeres familie. I er rollemodel for jeres barn</li> <li>Børn mellem 2-4 år bør som maksimum bruge 1 time om dagen udenfor daginstitutionen på skærm. Det vil sige tv og anden skærm. Ingen eller mindre tid er bedre, men svært hvis der er flere børn i familien</li> </ul> <h3>Overvejelser om skærm inden jeres barn bliver 2 år</h3> <p>Som udgangspunkt skal et barn under 2 år ikke sidde alene med en skærm - det være sig telefon, computer eller TV. Det gælder både i hjemmet, på køreture i barne- eller klapvogn eller i bilen.</p> <p>Ifald I anvender skærm, kan det være til aktiviteter, der er med til at stimulere jeres barns sanser i forhold til udvikling og trivsel. Det kan være i forhold til, at I danser eller på anden måde aktiverer barnets motorik og sprog.</p> <p>I og med at vores hverdag på mange måder er styret af digitalt udstyr, og at tilgange til oplysninger findes som Apps eller anden digital formidling, er både telefon og computer en del af vores liv, som man ikke bare kan lægge væk.</p> <p>Både før man får barn, og efter det er kommet til verden, er det en god ide at drøfte skærme i familien. De vaner, vi har, før børnene bliver født, kan være svære at lægge fra sig fra den ene dag til den anden. Det er en god ide at tale sammen om, hvordan brug af skærme skal være i jeres familie, så barnet oplever, at det er en ensartet holdning de møder i hjemmet. Dette kan også være i forhold til bedsteforældre, eller hvis barnet bor to forskellige steder.</p> <h2>Vær rollemodel for jeres barn - og støt barnet eller den unge i at lægge telefonen væk før sovetid</h2> <p>Mange mennesker, både børn, unge og voksne, bliver forstyrret af skærmen, inden de skal sove eller om natten. Vi ved, at det påvirker større børn og unge mennesker i hverdagen, når de ikke får den søvn, der er vigtig. Det blå lys, der kommer fra skærmen, kan gøre søvnen kortere og påvirke den søvn, man får. For at være udhvilede og friske næste dag samt for ens mentale og fysiske helbred er det en god ide at få lagt telefonen væk. Lad telefonen op i et andet rum over natten og få et almindeligt vækkeur. </p> <p>Mange børn, unge og voksne bruger tiden foran skærmen, fordi de slapper af, og de har - hvis de spiller spil - relationer til andre mennesker gennem spillet. Men det er påvist, at den tid, man bruger foran skærmen, går fra at være fysisk aktiv og være social sammen med venner og familie. Netop at være social sammen med andre mennesker og danne relationer fysisk er vigtig for udviklingen hos barnet og den unge, og den er nødvendig for den fysiske og mentale sundhed.</p> <h2>Sæt dig ind i, hvad jeres barn ser på skærmen</h2> <p>Vi ved, at det at være på skærmen, giver mange børn og unge adgang til flere informationer og viden. Men det kan være en stor mundfuld for unge mennesker at forholde sig til de informationer, de får fra skærmen - og som de kan have svært ved at håndtere eller forholde sig til. Nogle forældre laver aftaler med deres børn om, hvilke sider der må kigges på, andre har spærrer på adgang, men forældre skal være opmærksomme på, at hvis man giver forbud eller spærrer for adgang, kan børn føle sig udenfor fællesskabet med andre børn i skolen.</p> <p>Tal med jeres sundhedsplejerske hvis I har brug for sparring omkring skærmbrug.</p> <h2>Kilde:</h2> <ul> <li><a href="https://www.sst.dk/da/Borger/En-sund-hverdag/Sk%C3%A6rmbrug">Sundhedsstyrelsen, Skærmbrug i fritiden - sådan kan du gøre</a></li> <li><a href="https://www.sst.dk/da/Fagperson/Forebyggelse-og-tvaergaaende-indsatser/Mental-og-digital-sundhed/Skaermbrug">Sundhedsstyrelsen, Anbefalinger om brug af skærm</a></li> <li> <a href="https://bornsvilkar.dk/skaermguiden/">Skærmtid for børn, Skærmguiden, Børns Vilkår</a> </li> </ul>]]></HtmlField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">40667</TextField> <TextField Name="PageTitle">Børn og skærme</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Børn og skærme</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2024-08-16T00:00:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{64440E78-ABE1-467E-AC66-325E677D15A1}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{38A2EF96-CA6D-4047-AB47-529CC80F5EA6}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{DBBC5F07-FEB9-4FAC-8DCA-1C8C28C4F5B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">11</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{C70DFB71-BE40-455A-BD6B-5AFF199797D9}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\rith</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">skærmtid, skærmbrug, mobiler og børn</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_14</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">10</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">1</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
11.149 characters