omsorgssvigt-og-overgreb-mod-boern-og-unge-lovgivning
Portal
/
patienthaandbogen
/
boern
/
sygdomme
/
overgreb-og-omsorgssvigt-mod-boern
/
omsorgssvigt-og-overgreb-mod-boern-og-unge-lovgivning
/
Home
Data
patienthaandbogen
akutte-sygdomme
allergi
blod
brystsygdomme
arbejdsmedicin
boern
om-boern
symptomer
sygdomme
arvelige-og-medfoedte-tilstande
knogler-og-led
blod-og-lymfe
hjertefejl-medfoedte
hormonsygdomme
infektioner
kraeftsygdomme
lunger-og-luftveje
mave-tarm
nervesystemet
nyfoedtsmedicin
nyrer-urinveje-koen
overgreb-og-omsorgssvigt-mod-boern
graedende-baby-gode-raad-til-at-bevare-roen
omsorgssvigt-og-overgreb-mod-boern-og-unge-diagnostik
omsorgssvigt-og-overgreb-mod-boern-og-unge-lovgivning
omsorgssvigt-og-overgreb-mod-boern-forebyggelse
overgreb-og-omsorgssvigt-mod-boern
naar-vrede-tager-overhaand
seksuelle-overgreb-mod-boern
shaken-baby-syndrome
underretning-om-boern-og-unge-der-udsaettes-for-overgreb-og-omsorgssvigt
oere-naese-hals
oeje
oevrige-sygdomme
vaekst-og-udvikling
diverse
boern-og-kraeft
antibiotikafrie-recepter
undersoegelser
illustrationer
Tips from peaditricians
Bornelaegernes-Boernetips
forsikringsmedicin
graviditet
infektioner
hjerne-og-nerver
hjerte-og-blodkar
hormoner-og-stofskifte
hud
knogler-muskler-og-led
kosmetisk-kirurgi
kraeft
kvindesygdomme
lunger
mave-og-tarm
maend
nyrer-og-urinveje
psyke
psyke-hos-boern
rejsemedicin-og-vacciner
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
sociale-ydelser
sundhedsoplysning
undersoegelser
aeldre
oejne
oere-naese-hals
om-patienthaandbogen
soeg
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{4829A829-56AC-4657-AC5F-145895A53208}" Name="omsorgssvigt-og-overgreb-mod-boern-og-unge-lovgivning" Type="PHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{04D17B14-1EC7-414D-A297-9D834FFEE2E2}" SortOrder="300" PublishDate="2011-01-24T09:33:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{A12FFEB9-7D21-4130-9428-1457C5AB696B}</LinkField> </LinkListField> <HtmlField Name="FactContent"><![CDATA[<h2>Fakta</h2> <ul> <li>Enhver, der får kendskab til, at et barn eller ung under 18 år udsættes for overgreb, omsorgssvigt eller nedværdigende behandling, har pligt til at underrette kommunen</li> <li>Hvis du har kendskab til, at et barns eller en ungs trivsel og udvikling er truet, er du forpligtet til at underrette barnets eller den unges kommune om din bekymring</li> <li>Hvis du arbejder med børn eller unge, har du skærpet underretningspligt, og skal underrette kommunen, hvis du har formodning om, at et barns eller en ungs trivsel og udvikling er truet</li> <li>Underretningspligten er overordnet tavshedspligten </li> <li>Underretning sker for at få hjælp fra kommunen. Anmeldelse til politiet tager kommunen sig af mhp. efterforskning og evt. senere straf </li> <li>Hvis kommunen ikke reagerer hensigtsmæssigt, kan Ankestyrelsen underrettes</li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>FNs børnekonvention</h2> <p>Internationalt har Danmark tiltrådt FNs børnekonvention:</p> <ul> <li>Artikel 19: Børn har ret til at blive beskyttet mod fysisk eller psykisk vold og mod at blive forsømt </li> <li>Artikel 34: Børn har ret til at blive beskyttet mod seksuelle overgreb og mod at blive udnyttet i prostitution og pornografi</li> </ul> <h2>Hvad er vold mod børn og unge?</h2> <p>Socialstyrelsens definition på psykisk og fysisk vold mod børn og unge:</p> <p>Vold er en handling eller trussel, der uanset formålet, kan krænke en anden persons integritet, eller som skræmmer, smerter eller skader personen – uanset om personen er et barn eller en voksen. Volden kan have samme effekt på andre personer, der overværer eller overhører handlingen. Volden kan både være en bevidst handling eller en handling, der sker i affekt.</p> <p>Uanset typen af vold, der begås mod et barn, så er der tale om en adfærd fra forældrene eller andre omsorgsgivere, som er ødelæggende for eller forhindrer udviklingen af et positivt selvbillede hos barnet. Enhver form for vold bringer barnets udvikling og sundhed i fare.</p> <h2>Lovgivning</h2> <p>Den væsentligste danske lovgivning findes i</p> <ul> <li>Forældreansvarsloven: § 2, stk. 2: Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden krænkende handling</li> <li>Straffeloven: § 213. Den, som ved vanrøgt eller nedværdigende behandling krænker sit barn eller nogen i hans myndighed eller forsorg, som er under 18 år, straffes med fængsel indtil 2 år </li> </ul> <p>Lov om Social Service (”serviceloven”). Kommunen er forpligtet til at føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge i kommunen lever, således at kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til tilfælde, hvor der er behov for særlig støtte til et barn eller en ung under 18 år. Kommunen skal sørge for, at barnet eller den unges forhold undersøges ved bl.a. at medinddrage de fagfolk (læger og andet sundhedspersonale, pædagoger, lærere, psykologer m.v.), som allerede har en viden om barnet/den unge og familiens forhold. Om nødvendigt skal kommunen lade barnet eller den unge undersøge af en læge eller psykolog. Kommunen skal vurdere sagens alvor og træffe beslutning vedrørende hjælpeforanstaltninger.</p> <h3>Underretningspligt</h3> <ul> <li>Den <strong>”almindelige” underretningspligt (gælder for alle borgere)</strong>:<br> <ul> <li>Enhver, der får kendskab til, at et barn eller ung under 18 år af forældre eller andre i deres sted udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen</li> </ul> </li> <li>Den <strong>”skærpede” underretningspligt (gælder for bl.a. læger og andet sundhedspersonale)</strong>:<br> <ul> <li>Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet (også udenfor arbejdstid/sted) får kendskab til forhold, der giver formodning om, at et barn eller en ung under 18 år har behov for særlig støtte. Det gælder også:<br> <ul> <li>vordende forældre med problemer, der giver formodning om, at barnet vil få behov for særlig støtte umiddelbart efter fødslen </li> <li>hvis man får kendskab til en gravid med alvorlige misbrugsproblemer, der giver formodning om, at der er behov for støtte </li> </ul> </li> <li>BEMÆRK at den skærpede underretningspligt indtræder alene ved formodning og ikke som den almindelige ved kendskab </li> <li>BEMÆRK at lægers og andre sundhedspersoners almindelige tavshedspligt er underordnet underretningspligten, dvs. at man ikke kan undlade at underrette under henvisning til tavshedspligt. Hvis der er en sikkerhed for, at man kan afværge en evt. fare (ved f.eks. at forældrene selv henvender sig til kommunen), kan underretningen undlades </li> <li>Det er altid muligt at underrette anonymt, og kommunen har altid pligt til at iværksætte en undersøgelse. Det anses dog for fagligt god praksis, at man altid oplyser forældrene om underretningen og ens pligt hertil og fortæller dem, at det drejer sig om en underretning for at få hjælp til barnet/den unge og familien, og ikke er en anmeldelse for at få straf (der underrettes til kommunen og ikke til politiet, i forhold til hvem, man har tavshedspligt) </li> <li>Det er kommunens ansvar og opgave eventuelt at anmelde til politiet mhp. efterforskning i forhold til straffeloven </li> <li>Politiet skal kun involveres i ”nødretssituationer” ved trussel mod underretteren </li> <li>Udenfor arbejdstid underrettes til <a href="https://densocialedognvagt.kk.dk/">Den Sociale Døgnvagt</a> (København: 3317 3333), som altid vil være behjælpelig også vedr. spørgsmål om familier udenfor København, ellers kan politiet (telefon 114) give oplysning om telefonnummer på vagthavende i kommunen, <a href="http://dognvagten.kk.dk/">link til døgnvagt</a>) </li> <li>Baggrunden for den skærpede underretningspligt er, at det antages, at sundhedspersonalet har en særlig indsigt mht. børn og unges sundhed og udvikling, som gør det nødvendigt, at sundhedspersoner videregiver deres bekymringer til kommunen, således at relevante hjælpeforanstaltninger kan iværksættes i tide</li> <li>Kommunen har pligt til at give underretteren kvittering for modtagelse af underretningen</li> <li>Kommunen skal endvidere, efter anmodning, videregive oplysninger til den fagperson, der har underrettet, om hvorvidt underretningen har givet anledning til undersøgelser eller foranstaltninger for barnet eller den unge under 18 år, medmindre særlige forhold gøre sig gældende. Hvis kommunen, trods underretning, ikke iværksætter nødvendige hjælpeforanstaltninger, kan der underrettes direkte til <a href="http://www.ast.dk/">Den Sociale Ankestyrelse</a></li> </ul> </li> <li>Vedrørende sagsgangen i kommunen og hjælpeforanstaltninger, se <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135408">Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform)</a></li> </ul> <h2>Vil du vide mere?</h2> <ul> <li> <a href="~/link.aspx?_id=1F6AB7BBAB9A4CB58C9CCFD038FC40F9&_z=z">Børnemishandling og omsorgssvigt</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=AED719788CDB4350920CC3D23AE8D484&_z=z">Omsorgssvigt og overgreb mod børn og unge, diagnostik</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=9E8714D143644C6D833BC3198BE1438D&_z=z">Omsorgssvigt og overgreb mod børn</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=B9EC036FAA4347389E810A546EBC278A&_z=z">Seksuelle overgreb mod børn</a> </li> <li><a href="~/link.aspx?_id=F438CDD43B2F44F6B29E4CA108DFDA5E&_z=z">Abusive Head Trauma (AHT) (shaken baby syndrome</a>)</li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=2B69AFD969EB458D9CB4A79FFD060383&_z=z">Børnemishandling og omsorgssvigt - for sundhedsfaglige</a></li> </ul>]]></HtmlField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">24277</TextField> <TextField Name="PageTitle">Omsorgssvigt og overgreb mod børn og unge, lovgivning</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Omsorgssvigt og overgreb mod børn og unge, lovgivning</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2022-11-11T00:00:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{53B1887F-08AF-4F5C-8B69-F272CB6CE44A}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{9240F87A-FE81-40E5-A079-F715F683A0B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{DBBC5F07-FEB9-4FAC-8DCA-1C8C28C4F5B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">9</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="Description">Hvis du er bekymret for et barns eller en ungs trivsel og udvikling, bør du underrette barnet eller den unges kommune om din bekymring.</TextField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{37FAF8C0-7527-48CA-9ECE-FCC7E8CBB368}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\rith</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">lovgivningen ved børnemishandling og omsorgssvigt, misbrug, mishandling, omsorgssvigt, overgreb, vanrøgt, underretningspligt, anmeldelsespligt, skærpet underretningspligt</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_15</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">10</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">1</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
11.859 characters