stammen-raad-skoleboern
Portal
/
patienthaandbogen
/
boern
/
sygdomme
/
vaekst-og-udvikling
/
stammen-raad-skoleboern
/
Home
Data
patienthaandbogen
akutte-sygdomme
allergi
blod
brystsygdomme
arbejdsmedicin
boern
om-boern
symptomer
sygdomme
arvelige-og-medfoedte-tilstande
knogler-og-led
blod-og-lymfe
hjertefejl-medfoedte
hormonsygdomme
infektioner
kraeftsygdomme
lunger-og-luftveje
mave-tarm
nervesystemet
nyfoedtsmedicin
nyrer-urinveje-koen
overgreb-og-omsorgssvigt-mod-boern
oere-naese-hals
oeje
oevrige-sygdomme
vaekst-og-udvikling
autisme-behandling
autisme-oversigt
autisme-prognose
autisme-symptomer-og-tegn
barnets-foerste-leveuger
boerns-udvikling-milepaele
drenge-og-pubertet
dysleksi
for-tidlig-foedsel-praematuritet
habituel-taagang
haelsenefaestet-betaendelse
lille-hoejde-familiaert-betinget
lille-hoejde
naar-boern-ikke-tager-nok-paa-i-vaegt-vaegthaemning
overvaegt-hos-boern
pubertet
pubertet-for-tidlig
puberteten-tanker-og-foelelser
rakit-engelsk-syge
renlighedstraening-af-boern
stammen
stammen-raad-foerskoleboern
stammen-raad-skoleboern
stammen-raad-unge-voksne
tale-og-sprogforstyrrelser-hos-boern
udviklingshaemning
vegetarkost-for-boern
voksevaerk
oeget-vaekst-hos-boern
diverse
boern-og-kraeft
antibiotikafrie-recepter
undersoegelser
illustrationer
Tips from peaditricians
Bornelaegernes-Boernetips
forsikringsmedicin
graviditet
infektioner
hjerne-og-nerver
hjerte-og-blodkar
hormoner-og-stofskifte
hud
knogler-muskler-og-led
kosmetisk-kirurgi
kraeft
kvindesygdomme
lunger
mave-og-tarm
maend
nyrer-og-urinveje
psyke
psyke-hos-boern
rejsemedicin-og-vacciner
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
sociale-ydelser
sundhedsoplysning
undersoegelser
aeldre
oejne
oere-naese-hals
om-patienthaandbogen
soeg
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{EFB1C621-6185-4061-9033-71C8114AF14B}" Name="stammen-raad-skoleboern" Type="PHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{880193A5-B58F-435D-8AAB-417E21726DC4}" SortOrder="2400" PublishDate="2010-08-10T13:37:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{A12FFEB9-7D21-4130-9428-1457C5AB696B}</LinkField> </LinkListField> <HtmlField Name="FactContent"><![CDATA[<h2>Fakta</h2> <ul> <li>Du kan være med til at hjælpe et skolebarn, som stammer, se rådene i artiklen</li> <li>Det vigtigste er, at have en tilgang så stammen ikke udvikler sig negativt</li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Din adfærd har også betydning</h2> <p>Barnets nærmeste, fx forældre, lærere og andre, kan med deres holdning og adfærd være med til at forhindre, at <a href="~/link.aspx?_id=A5BD8E7A336A4521AFC88D5096875B6C&_z=z">stammen</a> udvikler sig negativt, og man bør ikke forskelsbehandle børn, der stammer. Nøglen til problemet er at gribe ind tidligt, så man kan vende en uheldig udvikling af stammen.</p> <h2>Faktorer som kan påvirke stammen negativt</h2> <ul> <li> <strong>Tab af lytteren:</strong> Enhver form for reaktion fra modtageren, som antyder usikkerhed, ubehag eller kritik. Det kan for eksempel være, at lytteren ser væk eller "stivner" </li> <li> <strong>Afbrydelser eller "konkurrence om ordet":</strong> Børn, som stammer, har ofte problemer med at komme i gang igen, hvis de bliver afbrudt. Det er også almindeligt, at et barn stammer mere, når han/hun prøver at "bryde" ind i en samtale eller deltager i en samtale, hvor man skal kæmpe lidt om opmærksomheden </li> <li> <strong>Tidspres:</strong> Børn, som stammer, er ofte sensitive overfor følelsen af hastværk, stress eller utålmodighed fra deres omgivelser </li> <li> <strong>Krævende sprogmodeller:</strong> Børn kan have problemer med at leve op til talesproglige forbilleder, som bruger et avanceret sprog med hensyn til grammatik, længden af sætninger, begreber og talehastighed</li> </ul> <h2>Det kan du gøre for at hjælpe barnet</h2> <ul> <li>Gode råd for <a href="~/link.aspx?_id=ABCB5537036C432FBD0AC45F498E1339&_z=z">førskolebørn</a> gælder også for skolebørn </li> <li>Hav gode regler for kommunikation: Tal efter tur og ikke i munden på hinanden. Ved at lære at vente på sin tur og lytte til hinanden kan man forhindre, at dialogen går i stykker </li> <li>Prøv at undgå at stille for mange åbne spørgsmål. I stedet for at sige "Hvad har du lavet i weekenden", kan du sige "Vil du fortælle om en ting, som er sket i weekenden?" På den måde hjælper du barnet til struktur </li> <li>Tal med børn om højtlæsning, om hvordan det føles at læse højt, og om hvad der kan gøres, for at det skal føles bedre </li> <li>Tilstræb en åben dialog, så I kan lave aftaler efter behov</li> </ul> <p>Opstår der drillerier eller <a href="~/link.aspx?_id=F92F70DD8E294397A0219DF235EAB53C&_z=z">mobning</a>, skal disse problemer håndteres med det samme og tages op med de børn, der driller og mobber. Et nært samarbejde med forældre og den behandlende talepædagog er vigtig.</p> <p>Det vigtigste mål for barnets nærmeste er at bidrage til, at stammen ikke udvikler sig negativt og at forebygge negative reaktioner. I bør opmuntre barnet til at bruge sproget for at bevare og stimulere taleglæden.</p> <h2>Vil du vide mere</h2> <ul> <li> <a href="~/link.aspx?_id=A5BD8E7A336A4521AFC88D5096875B6C&_z=z">Stammen for borgere</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=ABCB5537036C432FBD0AC45F498E1339&_z=z">Stammen, råd ved førskolebørn</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=22B2134EB6034940B77681BA565F7307&_z=z">Stammen, råd ved unge</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=5A1436EFD9AE4DB39C8F795C5744F992&_z=z">Stammen for sundhedsfaglige</a></li> <li><a href="https://www.sbst.dk/handicap/stammen-og-loebsk-tale/om-stammen/stammen-hos-boern">Social- og Boligstyrelsen, Stammen hos børn</a></li> </ul>]]></HtmlField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">29793</TextField> <TextField Name="PageTitle">Stammen, sådan hjælper du skolebørn</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Stammen, sådan hjælper du skolebørn</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2024-05-31T11:28:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{43455E15-0E3E-42EA-8F75-1D82CD130A11}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{D71FC9B8-8D14-48C6-920F-BE9256067C0B}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{DBBC5F07-FEB9-4FAC-8DCA-1C8C28C4F5B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">9</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="Description">Sådan hjælper du et skolebarn, der stammer.</TextField> <TextField Name="MetaTagTitle">Gode råd ved stammen hos skolebørn.</TextField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{C70DFB71-BE40-455A-BD6B-5AFF199797D9}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="ICD10">DF985</TextField> <TextField Name="ICPC2">P10</TextField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\ceko</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">talevanskeligheder</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_15</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">10</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">1</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
6.741 characters