tale-og-sprogforstyrrelser-hos-boern
Portal
/
patienthaandbogen
/
boern
/
sygdomme
/
vaekst-og-udvikling
/
tale-og-sprogforstyrrelser-hos-boern
/
Home
Data
patienthaandbogen
akutte-sygdomme
allergi
blod
brystsygdomme
arbejdsmedicin
boern
om-boern
symptomer
sygdomme
arvelige-og-medfoedte-tilstande
knogler-og-led
blod-og-lymfe
hjertefejl-medfoedte
hormonsygdomme
infektioner
kraeftsygdomme
lunger-og-luftveje
mave-tarm
nervesystemet
nyfoedtsmedicin
nyrer-urinveje-koen
overgreb-og-omsorgssvigt-mod-boern
oere-naese-hals
oeje
oevrige-sygdomme
vaekst-og-udvikling
autisme-behandling
autisme-oversigt
autisme-prognose
autisme-symptomer-og-tegn
barnets-foerste-leveuger
boerns-udvikling-milepaele
drenge-og-pubertet
dysleksi
for-tidlig-foedsel-praematuritet
habituel-taagang
haelsenefaestet-betaendelse
lille-hoejde-familiaert-betinget
lille-hoejde
naar-boern-ikke-tager-nok-paa-i-vaegt-vaegthaemning
overvaegt-hos-boern
pubertet
pubertet-for-tidlig
puberteten-tanker-og-foelelser
rakit-engelsk-syge
renlighedstraening-af-boern
stammen
stammen-raad-foerskoleboern
stammen-raad-skoleboern
stammen-raad-unge-voksne
tale-og-sprogforstyrrelser-hos-boern
udviklingshaemning
vegetarkost-for-boern
voksevaerk
oeget-vaekst-hos-boern
diverse
boern-og-kraeft
antibiotikafrie-recepter
undersoegelser
illustrationer
Tips from peaditricians
Bornelaegernes-Boernetips
forsikringsmedicin
graviditet
infektioner
hjerne-og-nerver
hjerte-og-blodkar
hormoner-og-stofskifte
hud
knogler-muskler-og-led
kosmetisk-kirurgi
kraeft
kvindesygdomme
lunger
mave-og-tarm
maend
nyrer-og-urinveje
psyke
psyke-hos-boern
rejsemedicin-og-vacciner
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
sociale-ydelser
sundhedsoplysning
undersoegelser
aeldre
oejne
oere-naese-hals
om-patienthaandbogen
soeg
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{CEEA1A93-B9C9-4F09-9053-0D559B050C5F}" Name="tale-og-sprogforstyrrelser-hos-boern" Type="PHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{880193A5-B58F-435D-8AAB-417E21726DC4}" SortOrder="2600" PublishDate="2010-08-12T14:30:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{A12FFEB9-7D21-4130-9428-1457C5AB696B}</LinkField> </LinkListField> <HtmlField Name="FactContent"><![CDATA[<h2>Fakta</h2> <ul> <li>Tale- og sprogforstyrrelser kan have mange forskellige årsager, men ofte kan årsagen ikke identificeres</li> <li>Af specifikke årsager kan nævnes <ul> <li>Forsinket udvikling </li> <li>Hørenedsættelse</li> <li>Autisme</li> <li>Læbe- eller ganespalte</li> </ul> </li> <li>Tidlig henvisning til undersøgelse og behandling hos logopæd (talepædagog) er vigtig</li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Hvad er tale- og sprogforstyrrelser hos børn?</h2> <p>Forsinket eller afvigende tale- og sprogudvikling kan involvere barnets evne til at anvende eller forstå sprog. Det kan også være sprogets form, indhold eller funktion, der er påvirket, hvilket fører til problemer med at kommunikere.</p> <p>Det er meget forskelligt fra barn til barn, hvor hurtigt den sproglige udvikling er. Nederst i artiklen kan du se nogle milepæle, der beskriver, hvordan de fleste børn udvikler deres sprog og tale. Hvis barnet ikke når de sproglige milepæle til forventet tid, kan det være relevant at undersøge, om der er en årsag til det.</p> <h2>Hvad er symptomer på tale- og sprogforstyrrelser?</h2> <p>Symptomer på tale- og sprogforstyrrelser kan være:</p> <ul> <li>At barnet begynder at tale senere end normalt</li> <li>At barnet bruger sproget mindre godt, end det burde, f.eks. ved at tale i korte sætninger, eller ved at have svært ved at bøje ordene</li> <li>At barnet har svært ved at forstå sprog</li> <li>At barnet har svært ved at udtale enkelte lyde, og f.eks. siger "tat" i stedet for "kat"</li> </ul> <h3>Hvilke symptomer skal du være særlig opmærksom på?</h3> <p>Du skal være opmærksom på, om dit barn når de sproglige milepæle til tiden. Gør barnet ikke dette, bør undersøgelse hos talepædagog (logopæd) overvejes. Udviser barnet tegn på forsinket tale- og sprogudvikling er det vigtigt at få undersøgt, om barnet har specifikke problemer, såsom hørenedsættelse eller generelt forsinket udvikling. </p> <h3>Hvordan stilles diagnosen?</h3> <p>Diagnosen stilles ved undersøgelse hos logopæd (talepædagog).</p> <h2>Hvad skyldes tale- og sprogforstyrrelser?</h2> <p>Der er mange forskellige årsager til tale- og sprogforstyrrelser hos børn, men i de fleste tilfælde kan man ikke identificere årsagen. </p> <p>Tale- og sprogforstyrrelser er hyppigere hos børn der:</p> <ul> <li>Har eller har haft hørenedsættelse f.eks. efter længerevarende problemer med mellemørerne</li> <li>Har familie med tale- og sprogforstyrrelser </li> <li>Er mentalt retarderede</li> <li>Har psykiatriske lidelser som autisme</li> </ul> <p>Tale- og sprogforstyrrelser er endvidere hyppigere blandt drenge end blandt piger.</p> <h3>Vanskeligheder med at udtale ordene </h3> <p>Vanskeligheder med at udtale ord skyldes sjældent anatomiske afvigelser i selve taleapparatet, men kan ses i forbindelse med: </p> <ul> <li>Læbe-ganespalte eller andre misdannelser i ansigt eller kranium </li> <li>Cerebral parese</li> <li>Andre neurologiske sygdomme</li> </ul> <h3>Stammen</h3> <p><a href="~/link.aspx?_id=A5BD8E7A336A4521AFC88D5096875B6C&_z=z">Stammen</a> skyldes formentlig en kombination af genetiske, neurologiske, fysiske og psykologiske faktorer.</p> <h3>Hæshed </h3> <p>Hæshed hos børn er meget almindeligt og skyldes ofte, at de har misbrugt stemmen. Kan dog også i sjældne tilfælde skyldes godartede svulster (papillomer) på stemmebåndede, misdannelser i struben eller stemmebåndslammelse.</p> <h3> Sproglig afvigelse </h3> <p>Den hyppigste form for sproglig afvigelse hos børn, Specific Language Impairment, finder man sjældent årsagen til. Der er dog ofte familiemedlemmer med samme vanskeligheder. </p> <h3>Nedsat hørelse</h3> <p>Årsager til afvigende sproglig udvikling kan også være <a href="~/link.aspx?_id=C9F658701A1C40E4839465ABA5356E0A&_z=z">hørenedsættelse</a>. </p> <h3>Sjældne årsager</h3> <p>I sjældne tilfælde er årsagen:</p> <ul> <li>Alvorlige problemer med indlæring</li> <li><a href="~/link.aspx?_id=B2F3EEA22ABD49289456DD4D2BD74141&_z=z">Mental retardering</a></li> <li>Psykiatriske lidelser (som <a href="~/link.aspx?_id=97C907D3B9B642BAAADB11CBA3F807F0&_z=z">autisme</a>)</li> <li>Misdannelser som <a href="~/link.aspx?_id=0CA18DC8D01B4744ACEFF84BDEFD7720&_z=z">læbe- eller ganespalte</a></li> </ul> <p>Langt sjældnere skyldes det:</p> <ul> <li>Neurologiske sygdomme, f.eks. cerebral parese</li> <li>Hjerneskader f.eks. efter tidligere <a href="~/link.aspx?_id=548021D565124B21BCB90143B9B0A39F&_z=z">betændelse i hjernen eller hjernehinderne</a></li> </ul> <h3>Er tale- og sprogforstyrrelser hos børn arveligt?</h3> <p>Da børn med tale- og sprogforstyrrelser hyppigere end andre har familiemedlemmer med det samme, må det formodes, at arv spiller en rolle.</p> <h2>Hvordan behandler man tale og sprogforstyrrelser hos børn?</h2> <p>Hvis der er påviselig årsag til problemerne med sprog og tale, skal man behandle det, hvis det er muligt. Det kan f.eks. dreje sig om mellemøreproblemer, der medfører hørenedsættelse.</p> <p>Tale- og sprogforstyrrelsen skal behandles pædagogisk og logopædisk (dvs. af en talepædagog) i tæt samarbejde med forældrene.</p> <h3>Hvad kan jeg selv gøre?</h3> <p>Du kan i samarbejde med logopæden træne barnets sproglige færdigheder.</p> <h3>Hvordan undgår børn at få eller forværre tale- og sprogforstyrrelser?</h3> <p>Tale- og sprogforstyrrelser har som regel ingen kendt årsag, så man kan ikke gøre noget for at forebygge, at de opstår. Det er imidlertid vigtigt at få stillet diagnosen tidligt, så behandling kan iværksættes. Det kan enten fjerne eller minimere tale- og sprogforstyrrelsen, så barnet ikke får andre vanskeligheder, f.eks. problemer med at læse og stave eller bliver isoleret socialt.</p> <h3>Hvornår skal jeg søge hjælp?</h3> <p>Du bør søge hjælp, såfremt dit barn ikke når de sproglige milepæle til tiden.</p> <h3>Hvad kan lægen eller en anden behandler gøre?</h3> <p>Lægen vil vurdere, om barnet er normalt udviklet, og om der er mistanke om hørenedsættelse. Ved mindste mistanke om hørenedsættelse bør barnet vurderes på audiologisk klinik. </p> <p>Den videre udredning foregår som regel i Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning, PPR. Her vurderer en psykolog, om barnets udvikling svarer til dets alder, eller om der er tale om forsinkelse/afvigelse på flere områder. En logopæd (talepædagog) vurderer selve tale- og sprogforstyrrelsen.</p> <h2>Hvordan udvikler tale- og sprogforstyrrelser sig?</h2> <p>Tale- og sprogforstyrrelser behandles ofte med godt resultat med talepædagogik, men det er vigtigt, at det sker så hurtigt som muligt. Hvis barnet stadig har tale- og sprogforstyrrelser ved skolestart, er der risiko for indlæringsproblemer. Det er også vigtigt for børn at kunne gøre sig forståelige i deres hverdag, så de kan indgå i sociale fællesskaber.</p> <p>Resultaterne af behandlingen er lige gode, hvad enten det drejer sig om en specifik sproglig afvigelse eller en sproglig forsinkelse forårsaget af forsinket udvikling.</p> <h3>Hvor udbredt er tale- og sprogforstyrrelser hos børn?</h3> <p>Man kender ikke hyppigheden af tale- og sprogforstyrrelser blandt danske børn. Udenlandske undersøgelser viser, at ca. 25 % af alle børn bliver henvist til logopædisk udredning eller behandling. De fleste af disse børn har fonologiske vanskeligheder, dvs. problemer med udtalelse. </p> <p>En amerikansk undersøgelse viser, at ca. 7 % af alle 5-årige børn har Specific Language Impairment. Dvs. en specifik sproglig afvigelse, der ikke kan forklares med mental retardering, autisme eller lign.</p> <h2>Sproglige milepæle</h2> <table> <tbody> <tr> <td style="width: 100px;">0-3 mdr.</td> <td>Barnet bruger primært vokaliske lyde</td> </tr> <tr> <td>4-6 mdr. </td> <td>Barnet kan adskille det orale og det nasale, så det bliver muligt at lave konsonantlignende lyde</td> </tr> <tr> <td>5-10 mdr. </td> <td>Pludren. Barnet siger fx ”da” eller ”mamama”. Hvornår barnet begynder på pludren, hvor meget det pludrer, og hvor varieret det er, kan være med til at forudsige, hvor hurtig sprogudviklingen bliver senere</td> </tr> <tr> <td>12 mdr.</td> <td>De fleste børn begynder at anvende enkelte ord og leger tale-gestiklege som titte-bøh og klappe-kage. De fleste børn forstår en del ord og reagerer på eget navn, ”nej” samt ”der er mor/far”. Barnet bør kunne være opmærksom på en genstand i fællesskab med andre (fælles opmærksomhed)</td> </tr> <tr> <td>18 mdr.</td> <td>De fleste børn anvender op mod 50 ord, men forstår mange flere. De fleste børn forstår spørgsmål om ting, der ikke er til stede. Forældre undervurderer ofte barnets ordforråd, så hvis forældrene siger, at barnet anvender 10-20 ord, er der formodentlig tale om mindst det dobbelte</td> </tr> <tr> <td>2 år</td> <td>Ordforrådsspurt mellem 18 og 24 mdr. De fleste børn anvender 200 ord, og langt de fleste børn sætter to ord sammen til små sætninger. De fleste børn kan tale om ting, der ikke er til stede</td> </tr> <tr> <td>2½ år</td> <td>Barnet kan tale om fortid og fremtid. De fleste børn anvender over 400 ord</td> </tr> <tr> <td>3 år</td> <td>De fleste børn anvender op mod 600 ord. Langt de fleste børn bruger bøjningsmorfemer, fx ”det er fars bil” og senere ”far vaskede bilen”. De fleste børn behersker udtalen af alle isolerede konsonanter, men kan have svært ved nogle konsonantklynger som ”sk” og ”str”. Som tommelfingerregel kan fremmede forstå barnet 75 % af tiden</td> </tr> <tr> <td>3½ år</td> <td>De fleste børn behersker sproglig abstraktion og årsagssammenhænge og forstår sætninger som "Hun får mad, fordi hun er sulten" eller ”Når vi har handlet, skal vi hjem til mormor”</td> </tr> <tr> <td>4 år </td> <td>Langt de fleste børn har udtale og grundlæggende syntaks (ordstilling) på plads. Talen bør være forståelig for fremmede</td> </tr> <tr> <td>2-5 år</td> <td>Ca. 5 % af alle børn stammer i en periode. Selvom langt de fleste børn holder op med at stamme af sig selv, bør der henvises til logopæd i kommunen, især hvis forældrene er bekymrede</td> </tr> </tbody> </table> <h2>Rettigheder</h2> <p>Det er kommunen, der har ansvaret for professionel behandling af stammen og andre taleforstyrrelser. Kommunen kan henvise unge efter anvisning fra PPR (Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning) og voksne til kommunale eller regionale institutioner, f.eks. kommunikationscentre, taleinstitutter og specialskoler.</p> <p>Du kan tage kontakt til kommunen/den lokale PPR ang. udredning og videre henvisning til logopæd.</p> <p>Unge i den skolepligtige alder hører under Lov om Folkeskolen, mens unge ud over den skolepligtige alder samt voksne er omfattet af Lov om Specialundervisning for voksne.</p> <p>Inden 4 uger efter modtagelse af en afgørelse vedrørende specialundervisning og specialpædagogisk hjælp, kan man klage over kommunens afgørelse til <a href="https://ast.dk/naevn/klagenaevnet-for-specialundervisning">Klagenævnet for specialundervisning.</a></p> <p>Man kan også henvende sig til <a href="http://www.dukh.dk/">DUKH</a> (Den uvildige Konsulentordning på Handicapområdet), der er en selvejende institution under Socialministeriet. DUKH er et rådgivningstilbud til borgere og myndigheder. Det skal dels sikre borgeres rettigheder, og dels give råd i enkeltsager.</p> <h2>Vil du vide mere?</h2> <ul> <li>Social- og Boligstyrelsens hjemmeside om <a rel="noopener noreferrer" href="https://sbst.dk/udgivelser/2005/stammen-og-andre-tale-sprogvanskeligheder-hos-boern" target="_blank">tale og sprogvanskeligheder hos børn</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=C9F658701A1C40E4839465ABA5356E0A&_z=z">Hørenedsættelse</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=548021D565124B21BCB90143B9B0A39F&_z=z">Betændelse i hjernen eller hjernehinderne</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=B2F3EEA22ABD49289456DD4D2BD74141&_z=z">Mental retardering</a> </li> <li><a href="~/link.aspx?_id=97C907D3B9B642BAAADB11CBA3F807F0&_z=z">Autisme</a></li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=0CA18DC8D01B4744ACEFF84BDEFD7720&_z=z">Læbe- eller ganespalte</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=CF3A870A7B54454982DD81B3902F8832&_z=z">Cerebral parese</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=1D342135D91E44F3B70426FE7A85DF95&_z=z">Skizofreni</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=A679DC09689449BD9D86B48A1A06A52E&_z=z">Epilepsi</a> </li> <li><a href="~/link.aspx?_id=8C36192211214D509B52CD9015F16063&_z=z">ADHD</a></li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=D5F5769134D14B46996CBEF2B8A54082&_z=z">Tale- og sprogforstyrrelser - for sundhedsfaglige</a></li> </ul>]]></HtmlField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">2882</TextField> <TextField Name="PageTitle">Tale- og sprogforstyrrelser hos børn</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Tale- og sprogforstyrrelser hos børn</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2024-05-13T15:01:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{43455E15-0E3E-42EA-8F75-1D82CD130A11}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{D71FC9B8-8D14-48C6-920F-BE9256067C0B}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{DBBC5F07-FEB9-4FAC-8DCA-1C8C28C4F5B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">9</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="Description">Der er mange forskellige årsager til taleforstyrrelser hos børn. Det kan afspejle generelt forsinket udvikling eller skyldes specifikke problemer.</TextField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{C70DFB71-BE40-455A-BD6B-5AFF199797D9}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="ICD10">DR47, DF80, DG310A, DR47 </TextField> <TextField Name="ICPC2">N19, P24</TextField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\rith</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">sprogforstyrrelser, taleforstyrrelser, taleproblemer, udtalevanskeligheder</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_15</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">10</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">1</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
17.804 characters