adhd-behandling
Portal
/
patienthaandbogen
/
psyke-hos-boern
/
sygdomme
/
adhd
/
adhd-behandling
/
Home
Data
patienthaandbogen
akutte-sygdomme
allergi
blod
brystsygdomme
arbejdsmedicin
boern
forsikringsmedicin
graviditet
infektioner
hjerne-og-nerver
hjerte-og-blodkar
hormoner-og-stofskifte
hud
knogler-muskler-og-led
kosmetisk-kirurgi
kraeft
kvindesygdomme
lunger
mave-og-tarm
maend
nyrer-og-urinveje
psyke
psyke-hos-boern
symptomer
sygdomme
adhd
adhd-behandling
adhd-diagnosen
adhd-hos-voksne
adhd-hvornaar-boer-man-soege-hjaelp
adhd-komplikationer
adhd-mestringsteknikker
adhd-oversigt
adhd-symptomer-og-tegn
adhd-tips-til-foraeldrene
adhd-aarsager
anoreksi
bulimi
socialpaediatri
udviklingsforstyrrelser
diverse
oevrige-sygdomme
undersoegelser
illustrationer
rejsemedicin-og-vacciner
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
sociale-ydelser
sundhedsoplysning
undersoegelser
aeldre
oejne
oere-naese-hals
om-patienthaandbogen
soeg
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{057ED2A9-F39B-47F2-8974-4F8E1E7D2D22}" Name="adhd-behandling" Type="PHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{84CEA08D-B8B6-4E11-B0FE-42D8243D3AA5}" SortOrder="100" PublishDate="2011-03-16T22:45:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{A12FFEB9-7D21-4130-9428-1457C5AB696B}</LinkField> </LinkListField> <HtmlField Name="FactContent"><![CDATA[<h2>Fakta</h2> <ul> <li>Behandlingen af ADHD består af: <ul> <li>Psykoedukation: orientering om ADHD og vejledning til forældre, barnet og børnehave/skole</li> <li>Vejledning</li> <li>Støttende samtaler</li> <li>Tilpasning af det daglige miljø i skole og daginstitutioner</li> </ul> </li> <li>Moderat til svære tilfælde af ADHD behandler man med centralstimulerende medicin som f.eks. metylfenidat eller atomoxetin</li> <li>I 2024 blev ca. 3 % af børn i Danmark behandlet med medicin for ADHD</li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Sådan vurderer man, hvad behandlingen skal bestå af</h2> <p>Behandlingen af ADHD besluttes ud fra:</p> <ul> <li>hvordan barnet generelt har det</li> <li>hvilke symptomer det har</li> <li>hvor godt det fungerer hjemme, i skolen og i fritiden</li> </ul> <p>Behandlingen er rettet mod hyperaktivitet, impulsivitet og koncentrationsproblemer.</p> <h2>Formålet med behandlingen</h2> <p>Formålet med behandling er:</p> <ul> <li>at gøre det muligt for barnet at udvikle sig normalt og forhindre, at barnet mistrives eller får uheldige adfærdsmønstre</li> <li>at give information til barnet/den unge, forældre og skole/børnehave om de vanskeligheder, som barnet har, men også om barnets stærke sider, som bør udnyttes</li> <li>at få bearbejdet følelsesmæssige reaktioner på vanskelighederne</li> <li>at øge koncentrationsevnen og mindske hyperaktiviteten for at forbedre mulighederne for indlæring, få uudnyttede ressourcer frem og skabe bedre forhold til forældre og kammerater</li> <li>at ændre det dårlige selvbillede, som man oftest udvikler gradvist</li> <li>at behandle og forebygge udvikling af psykiske lidelser og/eller adfærdsvanskeligheder</li> <li>at lægge en plan for behandling af andre udviklingsforstyrrelser</li> </ul> <h2>Psykosocial behandling</h2> <p>Hos børn med ADHD anbefaler man psykosocial behandling. Det vil sige en kombination af:</p> <ul> <li>Undervisning til forældrene, vejledning, støttende samtaler. "Forældretræningsprogrammer". Det er rådgivning, vejledning og træning af forældre i, hvordan man skal forholde sig til børn med ADHD. Denne del af behandlingen ligger oftest i børne- og ungdomspsykiatrien, men med opfølgning i kommune/PPR </li> <li>Hjælp til hjemmet og skolen med at strukturere barnets hverdag på en hensigtsmæssig måde. Det er vigtigt at skabe overblik, forudsigelighed og kontinuitet i omsorgen og den pædagogiske indsats. Det kan være i form af faste lærere og pædagoger, at man altid er i samme lokale, at man får hjælp til afskærmning m.v.</li> <li>Adfærdsorienteret behandling f.eks. via træning af forældrene og kognitiv adfærdsterapi til unge og voksne. Kognitiv adfærdsterapi går ud på at træne afhjælpende mekanismer som f.eks. bedre impulskontrol (tælle til ti), lære at gå fra en truende konfliktsituation, holde passende pauser, fysisk aktivitet m.m., samt at afhjælpe evt. følgesymptomer som angst og lavt selvværd</li> <li>Social færdighedstræning. Dvs. hjælp til at fungere bedre socialt og til at mindste konflikter, f.eks. i frikvarteret</li> <li>Evt. computerbaseret kognitiv træning</li> </ul> <p>Hvis barnet har fået diagnosen, og der ikke er tilstrækkelig effekt af ovennævnte, kan man forsøge at behandle med medicin.</p> <h2>Behandling med medicin</h2> <p>Hos børn, der har symptomer i en mindre grad, og hvor dagligdagen ikke er for påvirket af tilstanden, bør man begynde med behandling, som ikke indebærer medicin.</p> <p>Hos børn, der har sværere symptomer, og hvor dagligdagen er meget påvirket, gavner behandling med medicin ofte. Der bruges forskellig slags medicin. Førstevalg er oftest centralstimulerende middel (methylphenidat). Hvis det ikke har tilstrækkelig effekt, eller der er bivirkninger, vil man vælge atomoxetin, lisdexamfetamin eller guanfacin.</p> <h3>Centralstimulerende medicin</h3> <p>Centralstimulerende midler er den hyppigst anvendte medicin til børn med ADHD. Der er enighed om, at denne behandling kun skal gives til de børn, der har tydelige gener på grund af ADHD. Behandlingen varetages af specialuddannet sundhedspersonale. Det virksomme stof hedder methylphenidat.</p> <h3>Hvordan virker medicinen? </h3> <p>Alle typer af ADHD-medicin virker på hjernens opmærksomhedscentre og især pandelappen og øger kommunikationen mellem de forskellige centre. Medicinen virker positivt mod ADHD-symptomerne: øger koncentrationen og nedsætter hyperaktivitet og impulsivitet. De forskellige typer af medicin har en noget forskellig virkningsmekanisme. </p> <p>Man kan undre sig over, hvorfor man giver stimulerende midler til børn, der som udgangspunkt virker overstimulerede og hyperaktive. Forskerne ved ikke nøjagtigt, hvordan denne type medicin virker. Men det ser det ud til, at de stimulerende midler forstærker og afbalancerer hjernens indhold af de kemiske stoffer dopamin og serotonin: </p> <ul> <li>dopaminer er forbundet med aktivitet</li> <li>serotonin er forbundet med følelsen af at være veltilpas</li> <li>methylphenidat ser ud til at øge mængden af signalstoffet dopamin i hjernen</li> <li>atomoxetin ser ud til at virke via signalstoffet noradrenalin</li> </ul> <p>Hvis der ikke er tilstrækkelig effekt af methylphenidat, eller der optræder bivirkninger (se nedenfor), skiftes som regel til atomoxetin, lisdexamfetamin eller guanfacin.</p> <h3>Hvilke fordele har medicinen? </h3> <p>ADHD-medicin (alle typer):</p> <ul> <li>afdæmper de typiske symptomer som uopmærksomhed og hyperaktivitet - nogle gange i høj grad</li> <li>bidrager til at forbedre præstationerne i skolen, dæmpe de dårlige sociale færdigheder og mindske konflikterne i hjemmet</li> </ul> <p>Flere undersøgelser har vist, at medicinen har en positiv effekt på kernesymptomerne ved ADHD hos børn. Det vil sige, at medicinen:</p> <ul> <li> bedrer koncentrationsevnen</li> <li>bedrer evnen til at løse opgaver, der kræver planlægning</li> <li>bedrer præstationer i skolen</li> <li>giver mindre impulsivitet og aggression</li> <li>giver bedre social funktion</li> </ul> <h3>Hvordan tages medicinen?</h3> <p>Medicinen tages som piller. Methylphenidat indtages som regel 1-2 gange dagligt, atomoxetin 1-2 gange dagligt. </p> <p>For de fleste gælder, at man har brug for medicinen i flere år, nogle langt op i voksenalderen. Hos andre aftager behovet i de sene ungdomsår. Behandlingen følges, og man skal kontrolleres hos egen læge eller i børne- og ungdomspsykiatrien/psykiatrien 2 gange om året.</p> <p>Behandlingen startes på børne- og ungdomspsykiatriske ambulatorier eller hos speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri eller pædiatri med særlig erfaring i ADHD. Behandlingen kan på et tidspunkt overgå til egen læge. </p> <h3>Bivirkninger ved medicinen</h3> <p>De hyppigste bivirkninger ved centralstimulerende midler (methylphenidat) er:</p> <ul> <li>nedsat appetit</li> <li>søvnvanskeligheder</li> </ul> <p>Nogle børn bliver irritable og får et øget aktivitetsniveau, når virkningen af medicinen fortager sig ved slutningen af dagen eller hen på aftenen. Det kan ofte rette op på disse bivirkninger, hvis man justerer på dosis.</p> <p>Et lille antal børn får rykvise muskelbevægelser som grimasser og tics. De forsvinder igen, når dosis reduceres.</p> <h3>Kan centralstimulerende medicin medføre afhængighed?</h3> <p>Man har ikke nogen eksempler på, at børn, som tager medicinen som tabletter og i de rigtige doser, er blevet afhængige. Det skyldes, at niveauet af medicin i hjernen stiger så langsomt, at det ikke giver den rus, som misbrugere oplever.</p> <p>På den anden side er der eksempler på misbrug af ADHD-medicin blandt søskende og klassekammerater til børn og teenagere med ADHD. Derfor er det meget vigtigt, at man holder nøje kontrol med medicinen.</p> <h2>Diæter har ikke effekt på ADHD</h2> <p>Man har haft mistanke om, at farvestoffer i mad og drikke, konserveringsmidler og sukker kunne have betydning for ADHD-symptomer. I de tilfælde, hvor man har forsøgt at ændre kosten med særligt fokus på sukker, konserveringsmidler eller farvestoffer, har man dog ikke kunnet finde en bedring af ADHD-symptomer.</p> <p>Det har også været på tale, at tilskud af fiskeolie kunne hjælpe på ADHD-symptomer. Men det har man heller ikke kunnet finde belæg for, når man undersøgte det i videnskabelige undersøgelser.</p> <p>Børn og unge med ADHD bør derfor følge Fødevarestyrelsens officielle kostråd – ligesom alle andre børn og unge.</p> <h2>Kontroller under behandlingen</h2> <p>Det er vigtigt, at man følger op på børn med ADHD. Børn som behandles med medicin, dvs. børn med udtalte gener, bør komme til regelmæssige kontroller, ifølge Sundhedsstyrelsen mindst hvert halve år. Det kan også være nødvendigt at teste barnet på ny med nogle års mellemrum afhængigt af alder, og hvor godt barnet har det.</p> <p>Der kan opstå bivirkninger af medicinen. Hvis du oplever det, skal du kontakte lægen. Det kan være symptomer som tab af appetit, søvnvanskeligheder og øget irritabilitet. En del af børnene, som bruger stimulerende medicin, kan over tid tabe i vægt. Dette er også en grund til, at kontroller er vigtige.</p> <h2>Vil du vide mere?</h2> <ul> <li><a href="~/link.aspx?_id=E5BF9A1EA9B248C1850E8FA573B449C2&_z=z">ADHD, en oversigt</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=294334FA2D664EC78D42761FD06C25F3&_z=z">ADHD hos voksne</a></li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=8C36192211214D509B52CD9015F16063&_z=z">ADHD, symptomer og tegn</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=B6754395921D4EA7BDE708B0E31714B1&_z=z">ADHD, diagnose</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=8235AB4A406D4C1CB4CD5E1A92C00CD7&_z=z">ADHD, årsager</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=A71C50D407414A759472040F81FFD92E&_z=z">ADHD, hvornår bør man søge hjælp?</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=1E3FA4465FD84829838DE98264DD44C5&_z=z">ADHD, tips til forældrene</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=B252DC14427A48D3A3F3DAC8FDB72D09&_z=z">ADHD, komplikationer</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=A8A12A9E13A749269DD8F4C4B7C37A22&_z=z">ADHD, mestringsteknikker for forældrene</a> </li> <li> <a href="~/link.aspx?_id=9BB3F64811C84239847040BDDDA2CCC8&_z=z">Hyperkinetiske forstyrrelser - for sundhedsfaglige</a></li> <li>Kort & godt om ADHD. Per Hove Thomsen, Dansk Psykologisk forlag, 2015</li> <li><a href="https://www.dr.dk/radio/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-2019-11-18">"Hjernekassen" om ADHD på DR's P!</a>, 18 november 2019</li> <li><a href="https://hmi-basen.dk/news.asp?newsid=10684&x_newstype=39">Hjælpemiddelbasen, ADHD</a></li> <li><a href="https://www.weekendavisen.dk/2021-20/24spoergsmaal/hvad-er-det-med-adhd">Hvad er det med ADHD – Per Hove Thomsen i Lone Franks 24 spørgsmål til professoren i Weekendavisen, 24. maj 2021</a></li> <li><a href="https://anchor.fm/htpaa/episodes/ADHD-Mere-end-koncentrationsbesvr-e1ckmt5">ADHD: Mere end koncentrationsbesvær. Hjælp til pårørende, podcast med Per Hove Thomsen</a></li> <li>Kort & Godt om ADHD. Per Hove Thomsen. Dansk Psykologisk Forlag, 2015</li> <li>Kort & Godt om ADD. Per Hove Thomsen og Louise Meldgaard Bruun. Dansk Psykologisk Forlag, 2024</li> </ul>]]></HtmlField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">11795</TextField> <TextField Name="PageTitle">ADHD, behandling</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">ADHD, behandling</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2024-11-07T09:58:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{F4966FA3-1707-4FF6-AC3D-E66F5ABFEB44}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{FDEF4DBD-AAF0-4AF0-82F7-983F8710B93E}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{DBBC5F07-FEB9-4FAC-8DCA-1C8C28C4F5B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">9</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="Description">Man beslutter, hvori behandlingen af ADHD skal bestå, ud fra hvordan barnet generelt har det, hvilke symptomer det har, og hvor godt det fungerer hjemme, i skolen og i fritiden.</TextField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{C70DFB71-BE40-455A-BD6B-5AFF199797D9}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="ICD10">DF90</TextField> <TextField Name="ICPC2">P81</TextField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\anda</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">adfærdsforstyrrelse, behandling af adhd, hyperaktivitet, hyperkinetisk, impulsivitet, uopmærksomhed</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_15</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">10</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">1</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
15.550 characters