kontanthjaelp-og-uddannelseshjaelp
Portal
/
Laegehaandbogen
/
socialmedicin
/
beskaeftigelsesindsats-og-forsoergelsesydelser
/
kontanthjaelp-og-uddannelseshjaelp
/
Home
Data
patienthaandbogen
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Klinikpersonale
akut-og-foerstehjaelp
allergi
arbejdsmedicin
blod
brystsygdomme
boern-og-unge
boerne-og-ungdomspsykiatri
endokrinologi
forsikringsmedicin
fysmed-og-rehab
generelt
geriatri
gynaekologi
hjerte-kar
hud
infektioner
kirurgi
kraeft
lunger
mandlige-koensorganer
mave-tarm
neurologi
nyrer-og-urinveje
obstetrik
ortopaedi
psykiatri
paediatri
rejsemedicin-vacciner
reumatologi
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
socialmedicin
arbejdsskader
attester
befordring
behandling
beskaeftigelse
foedsel-boern-og-familie
funktionsevne
hjaelpemidler
klager
laegens-rolle-og-socialt-laegeligt-samarbejde
sociale-ydelser
sygdom
sygedagpenge
patientrettigheder
patientinformation
beskaeftigelsesindsats-og-forsoergelsesydelser
foertidspension
nedsat-funktionsevne-og-arbejdsmarkedet
skaanejob-for-foertidspensionister
fleksjob
mentorordning
kontanthjaelp-og-uddannelseshjaelp
oekonomisk-hjaelp-fra-kommunen-i-saerlige-situationer
revalidering
sygemelding-og-sygedagpengeloven
ressourceforloeb
jobafklaringsforloeb
diverse
funktionsevne-og-rehabilitering
laegens-rolle-i-socialt-laegeligt-samarbejde
rettigheder-i-det-sociale-system
socialmedicinsk-arbejde-med-boern-og-unge
sygefravaer-og-arbejdsfastholdelse
tilskuds-og-stoettemuligheder
oeje
oere-naese-hals
sundhedsoplysning
undersoegelser-og-proever
om-laegehaandbogen
soeg
dli-medicin
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{9B0A500D-804B-4D1C-9DA1-A6FF9A612182}" Name="kontanthjaelp-og-uddannelseshjaelp" Type="LHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{803BFCC5-7710-4EE8-9A3F-10684AC158AE}" SortOrder="300" PublishDate="2009-11-02T22:46:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Basisoplysninger</h2> <ul> <li>Kontanthjælp er en økonomisk ydelse til patienter over 18 år, der ikke har andre muligheder for at forsørge sig selv og sin eventuelle familie </li> <li>Kontanthjælp udbetales af Jobcentret i patientens bopælskommune</li> <li>Den 1. januar 2014 trådte en ny kontanthjælpsreform i kraft. Den betød store ændringer i kommunernes indsats og i kravene til den enkelte samt i den økonomiske ydelse til unge under 30 år uden uddannelse, der ikke modtager kontanthjælp, men uddannelseshjælp</li> <li>Patienter, der skal vide helt præcist, hvad de kan få i kontanthjælp/uddannelseshjælp, skal henvises til at søge rådgivning på Jobcentret i deres kommune, da ydelser, indsats og krav afhænger både af alder og til hvilken gruppe, kommunen visiterer</li> <li>Den 1. september 2015 blev der indført en særlig integrationsydelse i stedet for uddannelses- eller kontanthjælp. Integrationsydelse er nu erstattet af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse. Læs mere om ydelserne under "Hvad er satserne for selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse?"</li> <li>Fra 1. april 2016 er der indført et kontanthjælpsloft og et skærpet rådighedskrav i form af et 225 timers arbejdskrav. Læs mere under "Hvad indebærer kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen?"</li> <li>Fra 1. januar 2019 er opholdskravet for at opnå ret til uddannelses- eller kontanthjælp strammet til sammenlagt 9 års ophold inden for de seneste 10 år og der er indført et nyt beskæftigelseskrav svarende til 2 år og 6 måneders ordinær fuldtidsbeskæftigelse inden for de seneste 10 år</li> </ul> <h2>Hvad er de grundlæggende betingelser for kontanthjælp/uddannelseshjælp?</h2> <p>Der er en række grundlæggende betingelser for at få kontanthjælp/uddannelseshjælp. De væsentligste er, at patienten skal:</p> <ul> <li>have været ude for en social begivenhed, dvs. en ændring, som i øvrigt har medført, at patienten ikke kan forsørge sig selv og sin familie, eksempelvis <ul> <li>Arbejdsløshed </li> <li>Sygdom </li> <li>Barsel </li> <li>Tab af forsørger f.eks. skilsmisse, samlivsophør, dødsfald</li> </ul> </li> <li>ikke have andre indtægter til sin forsørgelse, eksempelvis arbejdsløshedsunderstøttelse </li> <li>ikke have større formue, der kan anvendes til den daglige forsørgelse, eksempelvis: <ul> <li>Indestående i bank (der kan ses bort fra op til kr. 10.000 pr. person)</li> <li>Kapitalpension </li> <li>Sommerhus </li> <li>Friværdi i ejerbolig </li> </ul> </li> </ul> <p>Når en patient får kontanthjælp/uddannelseshjælp, er det en betingelse, at patienten enten</p> <ul> <li>står til rådighed for arbejdsmarkedet og/eller indgår i andre krav fra kommunen, fx om at søge/begynde uddannelse eller deltage i aktive tilbud </li> <li>eller er sygemeldt, evt. med lægeerklæring</li> </ul> <h2>Hvilke mål har kontanthjælpsreformen?</h2> <p>Det overordnede formål med kontanthjælpsreformen fra januar 2014 er:</p> <ul> <li>Unge skal have en målrettet indsats, der kan hjælpe flest mulige i gang med uddannelse. Det indebærer bl.a., at alle unge uden uddannelse skal have et uddannelsespålæg med forskellige krav og regler afhængig af, om de vurderes åbenlyst uddannelsesparate, eller skal have flere understøttende aktiviteter, før de bliver klar til at gå i gang med uddannelse. Unge med uddannelsespålæg har ikke ret til kontanthjælp, men uddannelseshjælp, der er en ydelse, der svarer til SU. Dette skal motivere de unge til at komme i gang med uddannelsen. Unge, der ikke umiddelbart er klar til at starte uddannelse, skal deltage i forskellige aktiviteter for at blive parate til uddannelse og modtager imens et ekstra aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen</li> <li>Borgere, der kan arbejde, skal mødes med klare krav og forventninger om, at de skal arbejde eller arbejde for deres ydelse</li> <li>Udsatte borgere skal have en tværfaglig og helhedsorienteret indsats, der kan hjælp dem videre i livet, så de på sigt kan komme i gang med uddannelse eller arbejde</li> </ul> <h2>Hvordan visiterer og tilrettelægger kommunen indsatsen, når en patient søger kontanthjælp eller uddannelseshjælp?</h2> <p>Inden for en uge efter patientens ansøgning skal kommunen indkalde til samtale og visitere patienten til én af følgende grupper:</p> <p>Unge under 30 år uden en kompetencegivende uddannelse opdeles i:</p> <ul> <li>Uddannelsesparate, der vurderes at kunne starte på en uddannelse inden for et års tid og gennemføre på almindelige vilkår </li> <li>Aktivitetsparate, der vurderes ikke umiddelbart at kunne påbegynde og gennemføre en uddannelse p.g.a. faglige, sociale eller helbredsmæssige problemer</li> </ul> <p>Voksne over 30 år med eller uden uddannelse og unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse opdeles i:</p> <ul> <li>Jobparate, der vurderes at kunne komme i arbejde inden for en kortere periode </li> <li>Aktivitetsparate, der vurderes ikke at kunne komme i arbejde inden for en kortere periode p.g.a. andre problemer end ledighed fx faglige, sociale eller helbredsmæssige problemer</li> </ul> <h3>Visitationen fastlægger således den videre indsats:</h3> <p>Uddannelsesparate unge under 30 år skal: </p> <ul> <li>hurtigst muligt i gang med at finde og søge optagelse på en uddannelse (inden for 1 år) </li> <li>tilmeldes som arbejdssøgende og finde et job, indtil de kan starte uddannelse </li> <li>alternativt deltage i aktiviteter, fx udføre opgaver i en ”Nytteindsats” (varighed op til 13 uger på en offentlig arbejdsplads), en virksomhedspraktik eller deltage i vejledning- og opkvalificeringsforløb, der understøtter afklaring af uddannelsesønsker og ruster den unge til fagligt og socialt at kunne gennemføre en uddannelse </li> </ul> <p>Aktivitetsparate unge under 30 år skal: </p> <ul> <li>have tilbudt en koordinerende sagsbehandler, der koordinerer indsats fra forskellige dele af kommunen fx, jobcenter, ydelsescenter eller socialforvaltningen </li> <li>gøres klar til ordinær uddannelse </li> <li>have individuelt tilrettelagt støtte </li> <li>eventuelt tilbydes mentor støtte </li> <li>have forskellig støtte i overgangen til uddannelse </li> <li>senest efter en måned have en uddannelsesunderstøttende indsats, fx i form af brobygning på en uddannelsesinstitution, virksomhedspraktik, løntilskud eller vejledning og opkvalificeringsforløb </li> </ul> <p>Alle unge, der kun har grundskole bag sig, skal testes for, om de kan læse, skrive og regne. Hvis testresultatet viser, at de har problemer, skal de tilbydes kurser.</p> <p>Jobparate voksne over 30 år og jobparate unge under 30 år med uddannelse skal: </p> <ul> <li>have en intensiv jobrettet indsats </li> <li>stå til rådighed for job og tage imod de aktive tilbud, som jobcentret giver dem </li> <li>løbende søge jobs </li> <li>senest efter tre måneder arbejde for kontanthjælpen, enten med opgaver i en ”Nytteindsats”, i virksomhedspraktik eller i løntilskudsjob</li> </ul> <p>Aktivitetsparate voksne over 30 år og aktivitetsparate unge under 30 år med uddannelse skal: </p> <ul> <li>have tilbudt en koordinerende sagsbehandler, der koordinerer indsats fra forskellige dele af kommunen fx, jobcenter, ydelsescenter eller socialforvaltningen </li> <li>have en tidlig, helhedsorienteret og jobrettet indsats </li> <li>have et individuelt tilrettelagte forløb </li> <li>eventuelt tilbydes mentorstøtte, hvis det er nødvendigt for at kunne gennemføre aftalte indsatser </li> <li>senest efter seks måneder have et aktivt tilbud, enten vejledning og opkvalificeringsforløb, virksomhedspraktik eller lønstilskud </li> </ul> <p>Mentor støtte anbefales også til særligt udsatte borgere, der i perioder ikke kan deltage i aktive tilbud som vejledning og opkvalificeringsforløb, virksomhedspraktik, nytteindsats eller løntilskud. Mentorstøtte gives for seks måneder ad gangen og ophører, når borgeren atter kan deltage i aktive tilbud. <br> <br> Såvel jobparate som aktivitetsparate ufaglærte kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, har ret til at blive læse- skrive og regnetestet. Ved behov har de ret til læse-, stave-, og regnekurser eller undervisning for ordblinde, evt. samtidig med, at de arbejder for kontanthjælpen.</p> <h2>Hvordan følger kommunen op?</h2> <p>Afhængig af om patienten tilhører gruppen af unge under 30 år uden uddannelse eller voksne samt unge under 30 år med uddannelse skal kommunen følge op med samtaler ud fra forskellige kadencer. Princippet er særlig tæt opfølgning til de patienter, der ikke er uddannelses- eller jobparate fx grundet faglige, sociale eller helbredsmæssige problemer.</p> <h2>Hvad er satserne for kontanthjælp/uddannelseshjælp?</h2> <p>Unge under 30 år uden en kompetencegivende uddannelse har ikke ret til kontanthjælp, men derimod uddannelseshjælp, der er på niveau med SU (der er fx forskellige satser for hjemmeboende, udeboende og forsørgere). De unge, der ikke umiddelbart er parate til uddannelse – de aktivitetsparate – får et aktivitetstillæg i de perioder, de deltager i en aktivitet. <br> <br> Unge under 30 år med kompetencegivende uddannelse, modtager kontanthjælp med en ungesats. Der er dog særlige satser fx for forsørgere eller unge med en psykisk lidelse. <br> <br> Voksne, der er fyldt 30 år, modtager fortsat kontanthjælp på voksensats for henholdsvis forsørgere og ikke-forsørgere. <br> <br> Det samlede antal satser for kontanthjælp/uddannelseshjælp er nu meget omfattende. På Beskæftigelsesministeriets hjemmeside findes satser for <a href="https://bm.dk/satser/satser-for-2024/kontanthjaelp/">kontanthjælp</a> og <a href="https://bm.dk/satser/satser-for-2024/uddannelseshjaelp/">uddannelseshjælp</a>.</p> <h2>Hvad er satserne for selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse?</h2> <p>Borgere, der ikke har boet længe nok i Danmark til at kunne få kontanthjælp eller uddannelseshjælp kan muligvis få selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse. Betingelserne for ydelserne er de samme som for kontanthjælp og uddannelseshjælp (se afsnit om grundlæggende betingelser). Læs mere på <a href="https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/dagpenge-kontanthjaelp-og-sygedagpenge/kontanthjaelp/selvforsoergelses--og-hjemrejseydelse-eller-overgangsydelse">borger.dk</a>, hvor du også kan se satserne.</p> <h2>Hvad indebærer kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen?</h2> <p>Kontanthjælpsloftet trådte i kraft den 1. april 2016. Loftet gælder for alle modtagere af uddannelseshjælp eller kontanthjælp og selvforsørgelses- hjemrejseydelse eller overgangsydelse. Loftet for den enkelte modtager afhænger af, hvilken ydelsessats patienten indplaceres på, og af den familietype, patienten tilhører (gift, samlevende, enlig og forsørger eller ikke-forsørger).</p> <p>Reglen om 225 timers arbejdskrav trådte i kraft den 1. april 2016. Reglen betyder, at modtagere bliver mødt med det skærpede rådighedskrav. Når patienten har modtaget hjælp i sammenlagt 1 år indenfor de seneste 3 år, skal patienten kunne dokumentere arbejde i ustøttet og almindelig beskæftigelse i sammenlagt 225 timer indenfor de seneste 12 kalendermåneder. Hvis patienten ikke kan det, nedsættes hjælpen. Modtagere, hvis arbejdsevne er så begrænset, at de efter kommunens vurdering ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, er ikke omfattet af kravet om 225 timers arbejde, eksempelvis patienter der skal have deres sag forelagt kommunens rehabiliteringsteam forud for afgørelse af ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.</p> <h2>Kan patienten være sygemeldt som modtager af kontanthjælp/uddannelseshjælp?</h2> <p>Modtagere af kontanthjælp eller uddannelseshjælp skal give kommunen besked ved sygdom, også ved kortvarig sygdom, der forhindrer patienten i at deltage i en planlagt samtale, aftale eller aktivitet. Ved længere sygdom vurderer kommunen, om den sygemeldte har behov for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre foranstaltninger for at opnå eller genvinde tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller for at kunne deltage i de aktive tilbud, kommunen finder relevante ud fra hvilken gruppe, kommunen har visiteret patienten til. Aktive tilbud skal være forenelige med patientens helbredstilstand og funktionsevne. Kommunen kan spørge patientens læge til brug for vurderingen (LÆ-attest). Tilsvarende for sygedagpengemodtagere findes en stand-by ordning, hvor alvorligt syge kan blive fritaget for opfølgning fra kommunen i en periode.</p> <h2>Lægens opgaver</h2> <p>Ved længere tids sygdom kan kommunen kontakte patientens egen læge med henblik på attestering af sygdommen, for eksempel diagnose, varighed, behandlingsmuligheder, prognose, funktionsevne og skånehensyn.</p> <p>Kommunen kan bede lægen attestere, hvorvidt omfang og indhold i en påtænkt aktivering skønnes forenelig med patientens sygdom.</p> <p>Kommunen anmoder om lægeattester på tilsvarende vis som hos sygemeldte med sygedagpenge. Se artikel om <a href="~/link.aspx?_id=28E3AD01D97E4CD59054F3E1B9A95F0E&_z=z">Lægens attestsamarbejde med kommunerne</a>.</p> <h2>Patientinformation</h2> <ul> <li> <a href="https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sociale-ydelser/beskaeftigelsesindsats-og-forsoergelsesydelser/kontant-og-uddannelseshjaelp/kontanthjaelp-og-uddannelseshjaelp/">Kontanthjælp og uddannelseshjælp</a></li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageReferences"><![CDATA[<ul> <li> <a rel="noopener noreferrer" href="https://bm.dk/satser/satser-for-2024/" target="_blank">Beskæftigelsesministeriets hjemmeside, satser</a></li> <li> <a rel="noopener noreferrer" href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1031" target="_blank">Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik</a> </li> <li><a rel="noopener noreferrer" href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/701" target="_blank">Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats</a> </li> </ul>]]></HtmlField> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{99A85AFD-2F7A-4B5D-A1C9-C2701D5E7D30}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">30446</TextField> <TextField Name="PageTitle">Kontanthjælp og uddannelseshjælp</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Kontanthjælp og uddannelseshjælp</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2021-03-01T11:53:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{87D36053-4703-4B45-AC4A-27AD5219AE1E}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{6F63877A-50DF-488C-8592-CE1596306580}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{9240F87A-FE81-40E5-A079-F715F683A0B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{CF77E8B9-9937-42B2-85DF-76B0F4E401F0}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="Description">Kontanthjælp er en økonomisk ydelse til patienter over 18 år, der ikke har andre muligheder for at forsørge sig selv og sin eventuelle familie</TextField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{37FAF8C0-7527-48CA-9ECE-FCC7E8CBB368}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\kack</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">Kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelsesydelse, hjemrejseydelse, overgangsydelse, aktivering, sygemeldt kontanthjælpsmodtager, satser for kontanthjælp, uddannelsesparate, jobparate, aktivitetsparate, kontanthjælpsloft, 225 timers regel</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_13</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">7</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
18.857 characters