nedsat-funktionsevne-og-arbejdsmarkedet
Portal
/
Laegehaandbogen
/
socialmedicin
/
beskaeftigelsesindsats-og-forsoergelsesydelser
/
nedsat-funktionsevne-og-arbejdsmarkedet
/
Home
Data
patienthaandbogen
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Klinikpersonale
akut-og-foerstehjaelp
allergi
arbejdsmedicin
blod
brystsygdomme
boern-og-unge
boerne-og-ungdomspsykiatri
endokrinologi
forsikringsmedicin
fysmed-og-rehab
generelt
geriatri
gynaekologi
hjerte-kar
hud
infektioner
kirurgi
kraeft
lunger
mandlige-koensorganer
mave-tarm
neurologi
nyrer-og-urinveje
obstetrik
ortopaedi
psykiatri
paediatri
rejsemedicin-vacciner
reumatologi
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
socialmedicin
arbejdsskader
attester
befordring
behandling
beskaeftigelse
foedsel-boern-og-familie
funktionsevne
hjaelpemidler
klager
laegens-rolle-og-socialt-laegeligt-samarbejde
sociale-ydelser
sygdom
sygedagpenge
patientrettigheder
patientinformation
beskaeftigelsesindsats-og-forsoergelsesydelser
foertidspension
nedsat-funktionsevne-og-arbejdsmarkedet
skaanejob-for-foertidspensionister
fleksjob
mentorordning
kontanthjaelp-og-uddannelseshjaelp
oekonomisk-hjaelp-fra-kommunen-i-saerlige-situationer
revalidering
sygemelding-og-sygedagpengeloven
ressourceforloeb
jobafklaringsforloeb
diverse
funktionsevne-og-rehabilitering
laegens-rolle-i-socialt-laegeligt-samarbejde
rettigheder-i-det-sociale-system
socialmedicinsk-arbejde-med-boern-og-unge
sygefravaer-og-arbejdsfastholdelse
tilskuds-og-stoettemuligheder
oeje
oere-naese-hals
sundhedsoplysning
undersoegelser-og-proever
om-laegehaandbogen
soeg
dli-medicin
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{03C528B7-0C85-4B94-BBEF-062DC7B0DD40}" Name="nedsat-funktionsevne-og-arbejdsmarkedet" Type="LHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{803BFCC5-7710-4EE8-9A3F-10684AC158AE}" SortOrder="100" PublishDate="2010-05-05T11:15:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Basisoplysninger</h2> <p>Patienter med nedsat funktionsevne har forskellige muligheder for arbejdsmarkedsrettet støtte via: </p> <ul> <li>De overenskomstmæssige sociale kapitler </li> <li>Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. </li> <li>Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats </li> <li>Lov om aktiv socialpolitik </li> <li>SU-bekendtgørelsens regler om handicaptillæg </li> <li>Bekendtgørelse om specialpædagogisk støtte under erhvervsuddannelser m.v. </li> <li>Lov om social service</li> </ul> <p>Formålet med ordningerne og lovgivningen er blandt andet, at patienten kan: </p> <ul> <li>deltage på lige fod med andre under uddannelse og på arbejdsmarkedet </li> <li>varetage et konkret job eller en bestemt uddannelse</li> </ul> <h3>Målgrupper</h3> <ul> <li>Målgrupperne er forskellige og ikke alle muligheder har et krav om en varigt nedsat funktionsevne. Hovedparten kræver en kommunal involvering og bevilling. Enkelte etableres uden kommunens indblanding, fx mellem arbejdsgiver og den ansatte eller som offentlig støtte sammen med SU til en studerende. Mulighederne kan således: <ul> <li>være forbeholdt patienter med meget omfattende handicap, eller være bredere i sin målgruppe og omfatte lettere former for nedsat funktionsevne såvel fysisk, psykisk som socialt </li> <li>udspringe af et kompensationsprincip, der skal ligestille handicappede med ikke-handicappede </li> <li>være forbeholdt patienter, der har en varigt nedsat funktionsevne, eller være afhængig af grad og omfang af en midlertidig nedsat funktionsevne </li> <li>være beregnet primært til enten ordinært arbejde, eller til fleksjob, eller til patienter under uddannelse </li> <li>have en bredere målgruppe som for eksempel alle ansatte og ledige, når indfrielse af det aktuelle behov er afgørende for, at patienten kan fastholdes på arbejdsmarkedet </li> <li>basere sig på fastholdelse af ansatte gennem overenskomstmæssige aftaler uden tilskud fra kommunen, som det for eksempel kommer til udtryk i de sociale kapitler </li> <li>knytte sig særligt til patienters forsørgelsesgrundlag som eksempelvis handicaptillæg til studerende eller skånejob og beskyttet beskæftigelse til førtidspensionister </li> </ul> </li> </ul> <h3>Støttemuligheder</h3> <ul> <li>Eksempler på de enkelte støttemuligheder: <ul> <li>Sociale kapitler som en del af det overenskomstmæssige grundlag mellem arbejdsmarkedets parter og dermed aftalestof mellem virksomheden og den ansatte </li> <li>Kompensation til handicappede i erhverv med fortrins- og støtteordninger for særlige målgrupper, der administreres af kommunens jobcenter </li> <li>Særligt tilrettelagte forløb eller jobs, bevilget af kommunen </li> <li>Kommunal revalideringsstøtte til uddannelse, opkvalificering eller oplæring </li> <li>Særlige muligheder til studerende som eksempelvis Specialpædagogisk støtte eller Handicaptillæg til SU </li> <li>Støtte af teknisk art fra kommunen som for eksempel hjælpemidler, arbejdsredskaber og arbejdspladsindretning </li> <li>Støtte fra kommunen til anskaffelse af invalidebil </li> <li>Kommunal økonomisk støtte til transportudgifter til og fra arbejds- eller uddannelsessted </li> <li>Personstøtte, bevilget af kommunen, eksempelvis personlig assistance eller mentor </li> <li>Skånejobs eller beskyttet beskæftigelse forbeholdt førtidspensionister</li> </ul> </li> </ul> <p>Artiklen opstiller formål, målgruppe og indhold for eksemplerne på støttemuligheder, og henviser i øvrigt til yderligere information i andre artikler på Lægehåndbogen, eller information på andre hjemmesider. </p> <p>Eksemplerne er ikke udtømmende for alle støttemuligheder, men oplister relevante emner, som patientens læge eller andre sundhedspersoner kan tage med i sine faglige overvejelser og bruge som inspiration i samarbejdet med patienten og dennes kommune.</p> <p>Har patientens læge eksempelvis forslag til støtte- og udviklingsmuligheder, der kan fastholde eller bringe patienten i arbejde, kan lægen gøre kommunen opmærksom på det, når det i øvrigt er aftalt med patienten. Lægen kan opfordre kommunen til konkret sagsbehandling ved brug af attesten LÆ 165 - Forslag til socialmedicinsk behandling. Efter aftale med patienten kan det eksempelvis være en opfordring til, at kommunen undersøger, om der er grundlag for revalidering, særlige vilkår i et arbejde, eller en særlig arbejdspladsindretning, der kan øge patientens funktionsevne og muligheder for at varetage bestemte arbejdsfunktioner. Læs mere om <a href="~/link.aspx?_id=28E3AD01D97E4CD59054F3E1B9A95F0E&_z=z">Lægens attestsamarbejde med kommunerne</a></p> <h2>Sociale kapitler, overenskomstaftaler</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Arbejdsmarkedets parters mulighed for selv at aftale rammerne for virksomhedernes sociale ansvar </li> <li>De sociale kapitler giver muligheder for fravigelse af overenskomstens ordinære aftaler om løn og arbejdsforhold </li> <li>De sociale kapitler kan have to formål: <ul> <li>at fastholde allerede ansatte, der får en nedsat arbejdsevne, i en almindelig ansættelse, men med lokalt aftalte særlige vilkår </li> <li>at opliste regler for ansættelse af nye medarbejdere med nedsat arbejdsevne, eventuelt med offentlig støtte fra kommunen</li> </ul> </li> </ul> <h3>Målgruppe</h3> <ul> <li>Medarbejdere med nedsat arbejdsevne</li> </ul> <h3>Indhold</h3> <ul> <li>Der kan etableres de såkaldte aftalebaserede skånejob eller job på særlige vilkår for allerede ansatte: <ul> <li>med individuelle aftaler om løn, arbejdsvilkår, opgavetilrettelæggelse, arbejdstid </li> <li>uden inddragelse af det offentlige/kommunens jobcenter </li> <li>hvor den ansatte bevarer sine almindelige muligheder i forhold til a-kasse, efterløn m.v. </li> </ul> </li> <li>De sociale kapitler kan også anvise regler og procedurer for ansættelse af nye medarbejdere med nedsat arbejdsevne med offentlig støtte fra kommunens jobcenter som for eksempel løntilskudsjob eller fleksjob. Her involveres kommunen selvsagt, ligesom den ansattes almindelige rettigheder til understøttelse og efterløn bliver erstattet af de særlige ordninger i fleksjob </li> <li>I beskæftigelsesindsatsloven blev det fra januar 2013 et krav, at patienten, før bevilling af fleksjob på hidtidig arbejdsplads (fastholdelsesfleksjob), skal have været ansat i mindst 12 måneder efter de sociale kapitler, før det er muligt for kommunen at bevilge et fleksjob, medmindre der er tale om akut opstået skade eller sygdom fx arbejdsulykke eller den ansatte er senior og har mindre end 6 år til folkepensionsalderen</li> </ul> <ul> </ul> <h2>Kompensation til handicappede i erhverv</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. skal styrke og stimulere handicappede patienters muligheder for beskæftigelse med det formål at give de samme muligheder på arbejdsmarkedet, som ikke-handicappede har. Loven administreres af kommunen.</li> </ul> <h3>Målgruppe</h3> <ul> <li>Den oprindelige målgruppe var defineret som handicappede, der har vanskeligt ved at få eller bevare beskæftigelse uden kompensation efter handicapkompensationsloven. Der er således grundlæggende tale om patienter med en varig og betydelig nedsat fysisk funktionsevne. Imidlertid blev lovens målgruppe for de personlige assistance-ordninger til arbejde og uddannelse udvidet for nogle år siden til også at omfatte varig og betydelig nedsat psykisk funktionsevne</li> </ul> <h3>Indhold</h3> <ul> <li>Handicapkompensationsloven indeholder bl.a. tre særlige ordninger: <ul> <li><strong>Fortrinsadgang</strong> til ledige stillinger hos offentlige arbejdsgivere, bevilling til stadepladser m.v., og tilladelse til taxikørsel, hvis patienten er lige så kvalificeret som de øvrige ansøgere <ul> <li>Fortrinsretten til ledige stillinger sikres ved adgang til en ansættelsessamtale </li> <li>Ved umiddelbart afslag skal arbejdsgiver først forhandle med kommunens jobcenter </li> <li>Endeligt afslag skal skriftligt begrundes</li> </ul> </li> <li><strong>Personlig assistance til handicappede i erhverv</strong> til at varetage de funktioner i jobbet, som den handicappede ikke selv magter <ul> <li>Den personlige assistent ansættes i virksomheden, eller rekvireres fx som tegnsprogstolk eller fra vikarbureau </li> <li>Tilskud op til 20 timer ugentligt, ved meget omfattende funktionsnedsættelse op til fuld tid </li> <li>Ordningen kan anvendes såvel for ledige (under efteruddannelse forud for et konkret job), lønmodtagere og selvstændig erhvervsdrivende </li> <li>Kan knyttes til ordinært job, løntilskudsjob, virksomhedspraktik, fleksjob eller selvstændig virksomhed </li> <li>Se også afsnittet om Personlig assistance eller mentor</li> </ul> </li> </ul> <ul> <li><strong>Personlig assistance til handicappede under efter- og videreuddannelse</strong> til at varetage funktioner under efteruddannelse, som den handicappede ikke selv kan varetage <ul> <li>Støtte til beskæftigede, der uden for normal arbejdstid deltager i almindelig efter- og videreuddannelse inden for deres erhverv </li> <li>Støtte til ledige, der deltager i tilbud om vejledning og opkvalificering, eller i forskellige former for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse </li> <li>Tilskud op til 20 timer ugentligt, ved meget omfattende funktionsnedsættelse op til fuld tid </li> </ul> </li> </ul> </li> </ul> <h3>Læs mere</h3> <ul> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211084#idef35ee00-82ff-4fec-b24c-07716d972f29">Fortrinsadgang</a> i Bekendtgørelse om kompensation til personer med handicap i erhverv m.v. </li> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211084#ide48c6495-0812-47b6-a7c5-223e2dac24af">Personlig assistance til handicappede i erhverv</a> i Bekendtgørelse om kompensation til personer med handicap i erhverv m.v. eller i Lægehåndbogens artikel om <a href="~/link.aspx?_id=86641BA1C9234F778D6173C93D7D0A8E&_z=z">Personlig assistance ved funktionsnedsættelse</a> </li> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211084#ideb2eba09-26ee-4495-9fb0-001bab30897c">Personlig assistance til handicappede under efter- og videreuddannelse</a> i Bekendtgørelse om kompensation til personer med handicap i erhverv m.v. eller i Lægehåndbogens artikel om <a href="~/link.aspx?_id=86641BA1C9234F778D6173C93D7D0A8E&_z=z">Personlig assistance ved funktionsnedsættelse</a></li> </ul> <h2>Særligt tilrettelagte forløb og jobs, bevilget af kommunen</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Hvis patienten ikke kan fastholde eller opnå et job på ordinære vilkår på grund af en nedsat funktionsevne, kan kommunen etablere og bevilge forskellige former for særligt tilrettelagte arbejdsmarkedsrettede forløb, eller jobs med henblik på en tilknytning til arbejdsmarkedet. Mulighederne findes i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats: <ul> <li>Virksomhedspraktik </li> <li>Ansættelse med løntilskud </li> <li>Fleksjob </li> <li>Tilskud til selvstændige erhvervsdrivende (fleksjob i egen virksomhed)</li> </ul> </li> </ul> <h3>Målgruppe</h3> <ul> <li>Målgruppen for arbejdsmarkedsrettede forløb er blandt andet patienter, der har en nedsat funktionsevne fysisk, psykisk og/eller socialt </li> <li>Målgruppen for fleksjob er patienter med en varigt og væsentlig nedsat funktionsevne. Fleksjob kan bevilges til lønmodtagere. Der er særlige regler for tilskud til selvstændige erhvervsdrivende</li> </ul> <h3>Indhold</h3> <ul> <li>Virksomhedspraktik <ul> <li>Kan anvendes til ledige med behov for støtte til at opnå eller fastholde beskæftigelse. I sammenhæng med en nedsat funktionsevne - og dermed begrænsninger i arbejdsevnen - bruges virksomhedspraktik i en periode med henblik på afklaring/udvikling af arbejdsevnen, afklaring af realistiske erhverv og senere ansættelse, enten ordinært eller i fleksjob, i et forsøg på at flytte patienten over i et erhverv, der kan forenes med funktionsevnen og skånebehovene. Kan også anvendes i forbindelse med sygemeldtes tilbagevenden til arbejdspladsen</li> <li>Patienten bevarer sit hidtidige forsørgelsesgrundlag under praktikken, eksempelvis sygedagpenge </li> <li>Varighed fra op til 4 uger for patienter, der er tæt på arbejdsmarkedet eller op til 13 uger med mulighed for yderligere forlængelser, hvis patienten er længere væk fra arbejdsmarkedet</li> <li>Virksomhedspraktik kan også anvendes til revalidender som led i forrevalideringsfasen med afklarende aktiviteter eller være en del af den samlede indsats i et <a href="~/link.aspx?_id=A2AC1C697DE94AB5AB4638046FC36D2B&_z=z">Ressourceforløb</a> eller et <a href="~/link.aspx?_id=0E6172FDF4E44A44BFD9D456D04F304E&_z=z">Jobafklaringsforløb</a></li> </ul> </li> <li>Ansættelse med løntilskud <ul> <li>Kan anvendes til ledige i et forsøg på at få patienten ansat ordinært efter en tid med oplæring og genoptræning inden for et erhverv, der er foreneligt med den nedsatte funktionsevne og skånebehovene </li> <li>Varighed op til 6 måneder hos private arbejdsgivere og 4 måneder hos offentlige arbejdsgivere for patienter, der er tæt på arbejdsmarkedet og op til 6 måneder - med mulighed for forlængelse op til 1 år - hos en arbejdsgiver, hvis patienten er længere væk fra arbejdsmarkedet</li> <li>Løntilskud kan også anvendes til revalidender <ul> <li>der er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har forsørgerforpligtelser </li> <li>med omfattende fysiske, psykiske eller sociale problemer i elev- eller lærlingeforløb, såfremt de kun kan yde en meget begrænset arbejdsindsats</li> </ul> </li> <li>Løntilskud kan være en del af et <a href="~/link.aspx?_id=A2AC1C697DE94AB5AB4638046FC36D2B&_z=z">Ressourceforløb</a> eller et <a href="~/link.aspx?_id=0E6172FDF4E44A44BFD9D456D04F304E&_z=z">Jobafklaringsforløb</a></li> </ul> <ul> <li>Patienter med handicap, der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en a-kasse og som ikke har fået job op til to år efter uddannelsens afslutning, kan få løntilskud med henblik på erhvervserfaring og indslusning på arbejdsmarkedet (Lov om kompensation til handicappede i erhverv kapitel 5)</li> </ul> </li> <li>Fleksjob <ul> <li>Job på særlige vilkår ved varigt og væsentligt nedsat funktionsevne i alle former for arbejde, med løn fra arbejdsgiver for de timer patienten arbejder og herudover en offentlig ydelse. Fleksjob bevilges for 5 år ad gangen </li> <li>Arbejdsevnen skal være forsøgt udviklet og andre muligheder skal være afprøvet, eller det skal være åbenlyst formålsløst</li> </ul> </li> <li>Tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende <ul> <li>Tilskud til at drive egen virksomhed ved en varigt og væsentligt nedsat funktionsevne i det konkrete arbejde i egen virksomhed, bevilges for 5 år ad gangen</li> </ul> </li> </ul> <h3>Læs mere</h3> <ul> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082#id6d4b263b-3ca8-4a4e-809b-239fa8a088bf">Virksomhedspraktik</a> i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 11 </li> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082#id5a651237-b29f-4bbd-a10c-f664840e54fb">Ansættelse med løntilskud</a> i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 12 </li> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082#id19c53a35-d22f-438c-8872-38d41c490b72">Fleksjob</a> i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 20 eller i Lægehåndbogens artikel om <a href="~/link.aspx?_id=A79F808C68814802A9CEA1DEF447CA58&_z=z">Fleksjob</a> </li> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082#id19c53a35-d22f-438c-8872-38d41c490b72">Tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende</a> i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 20, § 126</li> </ul> <h2>Kommunal revalideringsstøtte til uddannelse, opkvalificering og oplæring</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Kommunen kan bevilge revalidering for at fastholde, genskabe eller etablere tilknytningen til arbejdsmarkedet, således at patientens mulighed for at forsørge sig selv bliver forbedret. Revalideringen skal føre frem til en realistisk mulighed for placering inden for et bestemt erhverv. Revalidering er subsidiær og kan først anvendes, når andre beskæftigelsesfremmende aktiviteter ikke rækker</li> </ul> <h3>Målgruppe</h3> <ul> <li>Patienter med begrænsninger i arbejdsevnen. Funktionsevnen kan således være nedsat af såvel fysiske, psykiske som sociale årsager. Det er ikke noget krav, at funktionsevne nedsættelsen er varig, men det er heller ikke nogen hindring</li> </ul> <h3>Indhold</h3> <ul> <li>Faglig eller boglig, teoretisk uddannelse </li> <li>Omskoling eller praktisk optræning, eksempelvis som virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud med henblik på efterfølgende ansættelse på normale vilkår i virksomheden eller et tilsvarende arbejde </li> <li>Revalideringsstøtte kan være erhvervsrettede aktiviteter, økonomisk hjælp til forsørgelse eller særlige udgifter, tilskud til hjælpemidler, mentorordning m.v.</li> </ul> <h3>Læs mere</h3> <ul> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082#idade7af70-5689-44cd-8834-a8f9e4803a0e">Revalidering</a> i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 21 eller i Lægehåndbogens artikel om <a href="~/link.aspx?_id=AC83E84E5A1A4207BF74058E75D04BE2&_z=z">Revalidering</a></li> </ul> <h2>Særlige ordninger under Statens Uddannelsesstøtte</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>SU kan bevilge et Handicaptillæg ved siden af den ordinære SU med henblik på at kompensere den studerende for, at denne ikke kan påtage sig et studenterjob ved siden af studiet </li> <li>Specialpædagogisk støtte skal sikre, at studerende på ungdoms- og videregående uddannelse med nedsat funktionsevne kan gennemføre studiet på lige fod med andre</li> </ul> <h3>Målgruppe</h3> <ul> <li>Målgruppen for Handicaptillæg er studerende på videregående uddannelser eller erhvervsuddannelser med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der giver betydelige begrænsninger i arbejdsevnen </li> <li>Målgruppen for Specialpædagogisk støtte er studerende på forskellige former for ungdomsuddannelse og videregående uddannelse, der har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne i en sådan grad, at der er behov for støtte til at gennemføre uddannelsen</li> </ul> <h3>Indhold</h3> <ul> <li>Handicaptillæg udbetales hver måned sammen med SU og evt. SU-lån. Udgør kr. 8.880 pr. måned til videregående uddannelser og kr. 5.569 til erhvervsuddannelser før skat (2020 takster) </li> <li>Specialpædagogisk støtte (SPS) omfatter vejledning om realistiske uddannelser, særlig indretning af studiearbejdspladser, hjælpemidler og instruktion i brug og støttetimer</li> </ul> <h3>Læs mere</h3> <ul> <li>Om <a href="http://www.su.dk/su/saerlig-stoette-til-foraeldre-handicappede-mv/handicaptillaeg/">Handicaptillæg</a> </li> <li>Om <a href="http://www.spsu.dk/">Specialpædagogisk Støtte (SPS)</a></li> </ul> <h2>Støtte af teknisk art fra kommunen</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Hjælpemidler <ul> <li>der grundlæggende er afgørende for, at patienten i det hele taget kan udøve et erhverv. Altså et kompensationsbehov, der er uafhængig af, hvilket erhverv patienten har. Bevilges i.h.t. <a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1287">Servicelovens § 112</a></li> <li>der er af afgørende betydning for, at patienten kan opnå eller fastholde en konkret ansættelse eller beskæftigelse i egen virksomhed. Bevilges efter <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082#id90dba83a-426f-4b73-9cbe-7d00cfeba086">Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 28</a></li> </ul> </li> </ul> <h3>Målgruppe</h3> <ul> <li>Målgruppen efter Serviceloven er patienter med et generelt kompensationsbehov, der har varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne</li> <li>Målgruppen efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er patienter, der har behov for hjælpemidler for at kunne opnå eller fastholde en konkret ordinær ansættelse, herunder fleksjob eller beskæftigelse i egen virksomhed eller som kompensation for en begrænsning i arbejdsevnen<br> <br> </li> </ul> <h3>Indhold</h3> <ul> <li>Hjælpemidler efter Servicelovens § 112 skal være nødvendige for overhovedet at kunne deltage på arbejdsmarkedet og kan eksempelvis være en kørestol eller andre mobilitetshjælpemidler</li> <li>Hjælpemidler efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 28 bevilges til en konkret arbejdsproces. Hjælpen skal kompensere for patientens begrænsninger og ikke være standardindretning, som enhver arbejdsplads eller uddannelsesinstitution normalt afholder. Støtten kan for eksempel være særligt tilrettet værktøj, men eksempelvis ikke et standard hæve/-sænkebord, der betragtes som en almindelig del af kontorinventaret på en arbejdsplads. Det er en betingelse, at hjælp efter anden lovgivning ikke er tilstrækkelig til at kompensere patienten. Eksempelvis skal hjælpemidler til patienter, der på grund af handicap kan have vanskeligt ved at få og bevare beskæftigelse uden kompensation, have hjælpemidler efter Lov om kompensation til handicappede i erhverv og ikke efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats</li> </ul> <h3>Læs mere</h3> <ul> <li>om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209925#id02862588-9a00-4931-9805-b9c04cab9808">Hjælpemidler</a> efter Servicelovens § 112 eller i Lægehåndbogens artikel om <a href="~/link.aspx?_id=2AA4740E22FC48A78B99CD1A57BEDC57&_z=z">Hjælpemidler, forbrugsgoder og boligændringer</a></li> </ul> <h2>Støtte til anskaffelse af invalidebil</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Et af kravene til bilstøtte er, at bilen skal være helt nødvendig for at fastholde et arbejde eller gennemføre en uddannelse</li> </ul> <h3>Målgruppe</h3> <ul> <li>Patienter med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad forringer muligheden for at opnå eller fastholde arbejde eller uddannelse</li> </ul> <h3>Indhold</h3> <ul> <li>Bilstøtten er indkomst- og formueuafhængig og bevilges af kommunen som et rentefrit lån, hvoraf mindst halvdelen skal afdrages over 72 måneder. Særlige indretninger kan ydes som tilskud</li> </ul> <h3>Læs mere</h3> <ul> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1287">Støtte til bil</a> efter Servicelovens § 114 eller i Lægehåndbogens artikel om <a href="~/link.aspx?_id=5A2463F27BC04FA08FF7F715BDCAE681&_z=z">Støtte til anskaffelse af invalidebil</a></li> </ul> <h2>Økonomisk støtte til transportudgifter</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Kommunen kan yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse efter Servicelovens § 100. Formålet er at ligestille patienten med ikke-handicappede og få dagligdagen til at fungere. I merudgifter kan der indregnes individuelle befordringsudgifter </li> </ul> <h3>Målgruppe</h3> <ul> <li>Målgruppen for Servicelovens § 100 er patienter med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne </li> </ul> <h3>Indhold</h3> <ul> <li>Befordringsudgifter til og fra arbejde eller uddannelse kan muligvis dækkes over merudgifter efter Servicelovens § 100 </li> </ul> <h3>Læs mere</h3> <ul> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1287">Merudgifter</a> efter Servicelovens § 100 eller Lægehåndbogens artikel om <a href="~/link.aspx?_id=AD92F536DCAB45C68F09978063CFE6D4&_z=z">Merudgifter, voksne med varigt nedsat funktionsevne</a> </li> </ul> <h2>Personlig assistance eller mentor</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Kommunen kan bevilge en <strong>Personlig assistance til handicappede i erhverv</strong> til at varetage de praktiske opgaver i et job, som patienten ikke selv kan udføre. Formålet er at ligestille patienten med andre uden betydelig nedsat funktionsevne og undgå overbelastning af patienten eller dennes kolleger. Det er en forudsætning, at det øvrige arbejde er foreneligt med patientens funktionsevne, således at opgaverne ikke er udtømt med den personlige assistents arbejde. Bevilges i.h.t. Lov om kompensation til handicappede i erhverv (se afsnittet om denne lov tidligere i artiklen)</li> <li>Kommunen kan bevilge en <strong>Mentor</strong> for at understøtte, at patienten kan opnå eller fastholde et beskæftigelsesrettet tilbud eller en ansættelse i ordinært job eller fleksjob. Unge under 30 år kan i visse situationer få bevilget en mentor ved start på ordinær uddannelse. Bevilges i.h.t. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 26</li> </ul> <h4>Målgruppe</h4> <ul> <li>Målgruppen for Personlig assistance til handicappede i erhverv er patienter med en varig og betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Patienten kan være i ordinær ansættelse, løntilskudsjob, virksomhedspraktik, fleksjob, skånejob for førtidspensionister eller være selvstændig erhvervsdrivende </li> <li>Ordningen er erhvervs- og arbejdsmarkedsrettet og skal ikke forveksles med en "Borgerstyret Personlig Assistance" efter Servicelovens § 96, der er en hjælperordning til pleje, overvågning og ledsagelse uden for hjemmet til fritidsaktiviteter, hvor patienten som hovedregel selv varetager arbejdsgiverfunktionen. Nogle kommuner praktiserer dog, at det er de samme hjælpere, der har en bevilling fordelt mellem Voksen/Handicap afdelingen og Jobcentret</li> <li>Målgruppen for Mentorordningen er patienter for hvem, det er afgørende at understøtte deltagelsen. Mentors indsats skal ligge ud over, hvad arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution forventes at varetage. Mentorordningen bevilges for en periode</li> </ul> <h4>Indhold</h4> <ul> <li>En Personlig assistance bliver normalt ansat i op til 20 timer ugentligt. Tilskud udbetales til arbejdsgiver. Ansættelsen kan øges op til fuld tid ved flere former eller meget betydeligt handicap. Assistenten er enten en allerede ansat i virksomheden eller en, der ansættes udefra eller fra vikarbureau </li> <li>En Mentor er enten ansat i virksomheden eller uddannelsesinstitutionen (unge under 30 år), der modtager kompensation i form af løntilskud for det aftalte antal timer. Mentor kan også være ekstern og modtage honorar fra kommunen, eller være ansat i et kommunalt mentorkorps. Antal timer er aftalestof ud fra en konkret vurdering af det nødvendige behov. Opgaverne kan være arbejdspladsrelaterede som eksempelvis introduktion, støtte og personlig oplæring, men kan også omfatte mere socialpædagogiske tiltag som for eksempel støtte til at komme op og møde til tiden, eller hjælp til at kontakte egen læge</li> </ul> <h4>Læs mere</h4> <ul> <li>I artiklen <a href="~/link.aspx?_id=86641BA1C9234F778D6173C93D7D0A8E&_z=z">Personlig assistance ved funktionsnedsættelse</a> </li> <li>Om <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211084">Personlig assistance i erhverv</a> i bekendtgørelse om kompensation til personer med handicap i erhverv m.v.</li> <li>I artiklen <a href="~/link.aspx?_id=514C3A8251C846E7BCDDC455CCCDF571&_z=z">Mentorordning</a></li> </ul> <h2>Skånejob eller beskyttet beskæftigelse til førtidspensionister</h2> <h3>Formål</h3> <ul> <li>Førtidspensionister skal have mulighed for at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet </li> <li>Kommunen kan bevilge et <strong>Skånejob</strong> (hedder nu om dage i lovgivningen et job med løntilskud til førtidspensionister). Bevilges i.h.t. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 12 </li> <li>Hvis patienten har en meget lille arbejdsevne kan kommunen tilbyde <strong>Beskyttet Beskæftigelse</strong> på beskyttede værksteder eller i tilknytning til boformer, væresteder m.v. De fleste patienter i Beskyttet beskæftigelse modtager førtidspension, men tilbuddet kan også anvendes til kontanthjælpsmodtagere med særlige sociale problemer. Bevilges efter Servicelovens § 103</li> </ul> <h4>Målgruppe</h4> <ul> <li>Målgruppen for Skånejob er alle førtidspensionister, der ikke er i stand til at opnå eller fastholde et job på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet. Det gælder uanset, om patienten har førtidspension efter de gamle regler før 2003 eller de nuværende </li> <li>Beskyttet beskæftigelse er beregnet til voksne under folkepensionsalderen, der på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke kan opnå beskæftigelse gennem andre tilbud, herunder fleksjob og skånejob</li> </ul> <h4>Indhold</h4> <ul> <li>Skånejob er et job på særlige vilkår med løntilskud til arbejdsgiver, der kan være privat eller offentlig. Tilbydes på deltid eller fuld tid. Typisk tilrettelagt i mindre omfang og med særlige opgaver, der er forenelige med patientens funktionsevne og skånebehov. Kommunen er ansvarlig for oprettelse og tilskud </li> <li>Kommunen visiterer til Beskyttet beskæftigelse og den enkelte modtager løn efter indsats. Tilrettelæggelsen og det konkrete indhold varierer i de forskellige kommuner og i de enkelte tilbud, afhængig af målgruppen. Kontakt derfor patientens kommune om de konkrete tilbud</li> </ul> <h3>Læs mere</h3> <ul> <li>Om skånejob i Lægehåndbogens artikel <a href="~/link.aspx?_id=277A09CAF0AB4A3EB634D952576973F6&_z=z">Skånejob for førtidspensionister</a> </li> </ul> <h2>Patientinformation</h2> <ul> <li> <a href="~/link.aspx?_id=2DBDBD07036447568D3CE71B42D8CBCF&_z=z">Nedsat funktionsevne og muligheder på arbejdsmarkedet</a></li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageReferences"><![CDATA[<ul> <li><a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=212499" target="_blank">Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.</a> </li> <li> <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211084" target="_blank">Bekendtgørelse om kompensation til personer med handicap i erhverv m.v.</a></li> <li> <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082" target="_blank">Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats</a> </li> <li><a href="http://www.su.dk/su/saerlig-stoette-til-foraeldre-handicappede-mv/handicaptillaeg/" target="_blank">Hjemmeside om Handicaptillæg</a> </li> <li> <a href="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196305#idd4e931b5-4104-4684-abb5-e0bb01a5c344" target="_blank">SU-bekendtgørelsen, kapitel 8, handicaptillæg</a> </li> <li> <a href="http://www.spsu.dk/" target="_blank">Hjemmeside om Specialpædagogisk Støtte</a> </li> <li> <a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1287" target="_blank">Lov om social service</a></li> <li> <a href="http://www.ast.dk/" shape="rect" target="_blank">Ankestyrelsens hjemmeside</a> </li> </ul>]]></HtmlField> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{99A85AFD-2F7A-4B5D-A1C9-C2701D5E7D30}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">34321</TextField> <TextField Name="PageTitle">Nedsat funktionsevne og muligheder på arbejdsmarkedet</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Nedsat funktionsevne og arbejdsmarkedet</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2020-10-26T11:50:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{87D36053-4703-4B45-AC4A-27AD5219AE1E}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{6F63877A-50DF-488C-8592-CE1596306580}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{9240F87A-FE81-40E5-A079-F715F683A0B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{CF77E8B9-9937-42B2-85DF-76B0F4E401F0}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{37FAF8C0-7527-48CA-9ECE-FCC7E8CBB368}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\kack</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">hjælpemidler, invalidebil, fleksjob, skånejob for førtidspensionister, sociale kapitler, lov om kompensation til handicappede i erhverv, fortrinsadgang, virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud, løntilskudsjob, varigt nedsat funktionsevne, midlertidigt nedsat funktionsevne, nedsat arbejdsevne, revalidering, handicaptillæg statens uddannelsesstøtte, handicaptillæg, specialpædagogisk støtte, arbejdsredskaber, arbejdspladsindretninger, undervisningsmateriale, begrænsninger i arbejdsevnen, varig og væsentlig nedsat arbejdsevne, varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, virksomhedspraktik, løntilskudsjob, ressourceforløb, fleksjob, transportudgifter, transportudgifter til og fra uddannelse, personlig assistance til revalidender, mentor</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_13</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">7</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
38.590 characters