autisme-hos-voksne-hvordan-udvikler-tilstanden-sig
Portal
/
patienthaandbogen
/
psyke
/
sygdomme
/
autisme
/
autisme-hos-voksne-hvordan-udvikler-tilstanden-sig
/
Home
Data
patienthaandbogen
akutte-sygdomme
allergi
blod
brystsygdomme
arbejdsmedicin
boern
forsikringsmedicin
graviditet
infektioner
hjerne-og-nerver
hjerte-og-blodkar
hormoner-og-stofskifte
hud
knogler-muskler-og-led
kosmetisk-kirurgi
kraeft
kvindesygdomme
lunger
mave-og-tarm
maend
nyrer-og-urinveje
psyke
om-psykiatri
symptomer
sygdomme
mani-og-bipolar-lidelse
alkohol
angsttilstande
anoreksi
bulimi
depression
skizofreni
andre-sindslidelser
selvmord
diverse
oevrige-sygdomme
narkotiske-stoffer
laegemidler
autisme
autisme-hos-voksne-ugeskema
autisme-hos-voksne-symptomer
autisme-hos-voksne-hvad-kan-jeg-selv-goere
autisme-hos-voksne-oversigt
autisme-hos-voksne-aarsager
autisme-hos-voksne-hvornaar-og-hvor-skal-jeg-soege-hjaelp
autisme-hos-voksne-hvordan-udvikler-tilstanden-sig
autisme-hos-voksne-hvor-udbredt-er-det
autisme-hos-voksne-behandling
autisme-hos-voksne-diagnostik
undersoegelser
illustrationer
psyke-hos-boern
rejsemedicin-og-vacciner
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
sociale-ydelser
sundhedsoplysning
undersoegelser
aeldre
oejne
oere-naese-hals
om-patienthaandbogen
soeg
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{19526FB7-9810-4E63-8A7E-8413EDDB8671}" Name="autisme-hos-voksne-hvordan-udvikler-tilstanden-sig" Type="PHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{37D16CED-918A-4AE9-B305-515183BC447F}" SortOrder="700" PublishDate="2024-08-27T02:00:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{A12FFEB9-7D21-4130-9428-1457C5AB696B}</LinkField> </LinkListField> <HtmlField Name="FactContent"><![CDATA[<h2>Fakta</h2> <ul> <li>Ungdomsårene kan være en særlig udfordrende tid for unge med autisme. De sociale interaktioner bliver mere komplekse, og presset for social tilpasning øges. Angst og depression kan også være mere fremtrædende i denne periode</li> <li>Voksne med autisme kan også have vanskeligheder med at finde og bevare beskæftigelse, der passer til deres færdigheder og behov. Mange voksne med autisme har unikke talenter og styrker, der kan være værdifulde i arbejdsmarkedet, især inden for områder som IT, forskning, kunst og andre specialiserede fag</li> <li> <p>Tilpassede ældretjenester kan hjælpe med at adressere specifikke behov for ældre voksne med autisme, herunder boligstøtte, sundhedspleje og sociale aktiviteter</p> </li> <li> <p>Autisme og samtidig demens kan blive et af fremtidens store problemer. Det skyldes den stigende levealder i kombination med den eksplosive udvikling i forekomsten af autisme</p> </li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Hvad er autisme hos voksne?</h2> <p>Autisme hos voksne er en medfødt forstyrrelse af hjernens udvikling (en neurobiologisk udviklingsforstyrrelse). Autisme kan påvirke en persons sociale interaktion, kommunikation, interesser og adfærd.</p> <p>Diagnosen autisme stilles oftest i barndommen. Mange voksne kan dog også få diagnosen senere i livet, ofte efter at have oplevet udfordringer gennem deres ungdom og voksne liv uden at kende årsagen. </p> <p>Autismespektrumforstyrrelser (ASF) eller autismespektrumtilstande er en betegnelse, man bruger om personer, som har markante problemer med socialt samspil, social kommunikation og social forestillingsevne, samt et nervesystem, som er forskelligt fra de flestes. </p> <p>Man oplever, bearbejder og reagerer på stimuli i ens omgivelser og i sig selv på en anderledes måde. Det indbefatter forskelle i:</p> <p>hvordan man bearbejder ydre stimuli som f.eks. støj eller materialer</p> <ul> <li>ens opfattelse af indre stimuli som f.eks. sult, tørst eller smerte</li> <li>ens motoriske adfærd, som f.eks. særlige håndbevægelser ("stimming") eller talevanskeligheder</li> <li>ens kommunikation, f.eks. at man gør brug af en mere direkte måde at kommunikere på</li> <li>måden man bearbejder informationer. Man er f.eks. mere optaget af detaljer <strong></strong>og mindre optaget af forståelse for sammenhænge</li> </ul> <h2>Hvordan udvikler handicappet/tilstanden/udviklingsforstyrrelsen sig? </h2> <p>Autisme er en kompleks neurobiologisk tilstand. Autisme kan vise sig forskelligt hos forskellige personer og udvikle sig forskelligt over tid. </p> <p>Autisme er ikke en sygdom, men betegnes som en anderledes udvikling. Udviklingen af autisme kan påvirkes af mange faktorer, herunder:</p> <ul> <li>genetiske forhold</li> <li>miljømæssige påvirkninger </li> <li> tilgængeligheden af støtte og interventioner</li> </ul> <p>Nedenfor er en oversigt over, hvordan autisme kan udvikle sig gennem forskellige stadier af livet.</p> <h3>Tidlig barndom</h3> <p>De første tegn på autisme kan opstå inden for de første leveår. Disse kan omfatte forsinket udvikling af tale, manglende øjenkontakt, begrænset respons på eget navn, og usædvanlig adfærd såsom gentagne bevægelser (f.eks. håndflapping). </p> <p>Mange børn får en autismediagnose i førskolealderen, selvom symptomerne kan variere betydeligt. En tidlig diagnose kan føre til tidlige interventioner, som kan have en positiv indflydelse på udviklingen.</p> <p>Tidlige interventioner som tidlig tale- og sprogterapi og ergoterapi kan hjælpe med at udvikle færdigheder indenfor kommunikation, sociale færdigheder og daglige færdigheder.</p> <h3>Skolealder</h3> <p>Børn i skolealderen med autisme kan få udfordringer med social interaktion, kommunikation og fleksibel tænkning. De kan også udvise stærke, intense interesser i specifikke emner. Mange børn med autisme har stærke evner inden for områder som hukommelse, mønstergenkendelse og specifikke faglige interesser.</p> <p>Specialundervisning, individuel støtte i klasseværelset og sociale færdighedstræningsprogrammer kan hjælpe børn med autisme med at trives i skolen. En specialpædagog kan arbejde med barnets sociale færdigheder og tilpasninger i undervisningen, der imødekommer barnets unikke læringsstil.</p> <h3>Ungdomsårene</h3> <p>Ungdomsårene kan være en særlig udfordrende tid for unge med autisme. De sociale interaktioner bliver mere komplekse, og presset for social tilpasning øges. Angst og depression kan også være mere fremtrædende i denne periode.</p> <p>Mange unge udvikler dybtgående viden og færdigheder inden for deres interesseområder, hvilket kan føre til akademiske eller kreative præstationer. Overgangsplanlægning kan hjælpe unge med autisme med at forberede sig på voksenlivet. Denne planlægning fokuserer på færdigheder som selvstændighed, jobtræning og sociale færdigheder.</p> <h3>Voksenliv</h3> <p>Voksne med autisme kan fortsat opleve udfordringer med sociale interaktioner og sensoriske sensitivitet. De kan også have vanskeligheder med at finde og bevare beskæftigelse, der passer til deres færdigheder og behov. Mange voksne med autisme har unikke talenter og styrker, der kan være værdifulde i arbejdsmarkedet, især inden for områder som IT, forskning, kunst og andre specialiserede fag.</p> <p>Adgang til passende støtte og ressourcer kan forbedre livskvaliteten for voksne med autisme. Dette kan omfatte jobcoaching, boligstøtte, og sociale aktiviteter.</p> <h3>Ældre voksne</h3> <p>Nogle ældre voksne med autisme kan opleve øgede udfordringer med helbred og mobilitet, ligesom de generelle udfordringer forbundet med aldring. Social isolation kan også være et problem.</p> <h3>Gamle voksne</h3> <p>Mange ældre voksne med autisme har udviklet stærke rutiner og interesser, der fortsat giver dem glæde og struktur i deres liv.</p> <p>Tilpassede ældretjenester kan hjælpe med at adressere specifikke behov for ældre voksne med autisme, herunder boligstøtte, sundhedspleje og sociale aktiviteter. Et bosted med støtte kan give et trygt og struktureret miljø, hvor ældre voksne med autisme kan leve selvstændigt med adgang til den nødvendige hjælp.</p> <h3>Autisme og demens</h3> <p>Autisme og samtidig demens kan blive et af fremtidens store problemer. Det skyldes den stigende levealder i kombination med den eksplosive udvikling i forekomsten af autisme. Når en ældre person med autisme også udvikler demens, kan det medføre unikke og komplekse udfordringer, både for den pågældende person og for de omkringværende plejere og sundhedspersonale.</p> <p>Symptomer på demens kan overlappe med eksisterende adfærdsmæssige og kommunikative karakteristika ved autisme. Dette gør det sværere at diagnosticere og behandle demens effektivt.</p> <p>Tilbagegang i social interaktion eller kommunikative færdigheder hos en person med autisme kan fejlagtigt tilskrives autisme frem for demens. Afhængighed af rutiner og sensorisk følsomhed kan forværres ved demens. Dette kan føre til øget angst, frustration og muligvis også udfordringer i forhold til adfærd som agitation eller aggression. Agiteret adfærd kan vise sig som pludselige vredesudbrud, skæld ud, “kort lunte”, manglende emotionel kontrol eller fysisk uro.</p> <p>Behandlinger til at hjælpe personer med demens, såsom kognitiv stimulation eller gruppebaserede terapier, er ikke altid passende eller effektive for personer med autisme på grund af deres særlige behov.</p> <p>Behov for pleje kan stige betydeligt, hvilket kan inkludere tilpassede daglige rutiner, miljøtilpasninger for at mindske sensorisk overbelastning og individualiseret støtte til at deltage i sociale aktiviteter.</p> <p>Det kan være vanskeligere at udtrykke behov, oplevelser af smerte eller ubehag, og ønsker. Dette kræver, at plejere og familie er særligt opmærksomme og kreative i deres kommunikation.</p> <p>Risikoen for social isolation kan forøges, da den kognitive nedgang kan gøre det vanskeligere at deltage i sociale aktiviteter eller opretholde relationer</p> <p>Det er vigtigt, at der skabes en individuel plejeplan, der tager højde for både autisme og demens. Det er også vigtigt, at plejere og sundhedspersonale er uddannede og informerede om de særlige behov og udfordringer, som ældre med både autisme og demens står over for.</p> <h2>Opsummering</h2> <p>Både genetiske og miljømæssige faktorer påvirker den autistiske udvikling, da autisme i høj grad er arvelig. Genetiske faktorer spiller en stor rolle i udviklingen af tilstanden, ligesom det prænatale miljø (før fødslen) og fødselskomplikationer kan påvirke risikoen for at udvikle autisme.</p> <p> Autisme er en livslang tilstand, der udvikler sig forskelligt for hver person. Ved at forstå de unikke udfordringer og styrker på hvert stadium af livet, og ved at have adgang til passende støtte og ressourcer, kan personer med autisme leve tilfredsstillende og meningsfulde liv. </p> <h2>Vil du vide mere? </h2> <ul> <li><a href="https://www.autismeforeningen.dk/">Autismeforeningen</a></li> <li><a href="https://autisme-asperger.dk/">Autisme- og Aspergerforeningen</a></li> <li><a rel="noopener noreferrer" href="https://www.xn--svrautisme-e6a.dk/" target="_blank">Svær autisme</a> -forening for pårørende</li> <li><a href="https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/autisme-autismespektrumforstyrrelser">Psykiatrifonden: Autisme</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=245C1BE117884790B5563286CC8AA546&_z=z">Autisme hos voksne – oversigt</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=8C0F362BBFD2457C9BFD183B3B0745B0&_z=z">Autisme hos voksne - symptomer</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=4E8DF755CC594BAEB0D23544D53D3C0A&_z=z">Autisme hos voksne - diagnostik</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=8068502127AC451E8C2ABF58B4566163&_z=z">Autisme hos voksne - årsager</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=FFA9B3F5EB044E6A90B657766EB2708F&_z=z">Autisme hos voksne - behandling</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=1FC19E03575D4851BF3914E064A75623&_z=z">Autisme hos voksne - hvad kan jeg selv gøre</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=830921CE522B42CD8D64B21149FC9A9D&_z=z">Autisme hos voksne - ugeskema </a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=0BD6276B236F48A69C9D063EAE0D47A2&_z=z">Autisme hos voksne - hvor skal jeg søge hjælp?</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=A9D55580A12A482EB7708F4A4B90B848&_z=z">Autisme hos voksne - hvor udbredt er det?</a></li> </ul>]]></HtmlField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">40677</TextField> <TextField Name="PageTitle">Autisme hos voksne - hvordan udvikler tilstanden sig?</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Autisme hos voksne - hvordan udvikler tilstanden sig?</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{1D54E1F3-2BD4-4B99-8C1C-9F4E3AA5F660}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{9240F87A-FE81-40E5-A079-F715F683A0B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{DBBC5F07-FEB9-4FAC-8DCA-1C8C28C4F5B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">9</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{C70DFB71-BE40-455A-BD6B-5AFF199797D9}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\anda</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">Autismespektrumforstyrrelser (ASF), autismespektrumtilstande, udviklingsforstyrrelse, autisme hos voksne, ASF</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_15</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">10</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">1</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
14.176 characters