Tics
Portal
/
Laegehaandbogen
/
boerne-og-ungdomspsykiatri
/
tilstande-og-sygdomme
/
udadrettet-adfaerd
/
Tics
/
Home
Data
patienthaandbogen
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Klinikpersonale
akut-og-foerstehjaelp
allergi
arbejdsmedicin
blod
brystsygdomme
boern-og-unge
boerne-og-ungdomspsykiatri
tilstande-og-sygdomme
gennemgribende-udviklingsforstyrrelser
kliniske-tilstande
sociale-problemer
spiseforstyrrelser
udadrettet-adfaerd
adfaerdsforstyrrelser
hyperkinetiske-forstyrrelser
Tics
patientinformation
illustrationer
endokrinologi
forsikringsmedicin
fysmed-og-rehab
generelt
geriatri
gynaekologi
hjerte-kar
hud
infektioner
kirurgi
kraeft
lunger
mandlige-koensorganer
mave-tarm
neurologi
nyrer-og-urinveje
obstetrik
ortopaedi
psykiatri
paediatri
rejsemedicin-vacciner
reumatologi
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
socialmedicin
oeje
oere-naese-hals
sundhedsoplysning
undersoegelser-og-proever
om-laegehaandbogen
soeg
dli-medicin
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{75AC2125-C5B5-4E7E-BD97-FBC2F102BF70}" Name="Tics" Type="LHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{45B5887F-2D03-48EB-B5F7-7CC350D65D9E}" SortOrder="300" PublishDate="2011-01-10T11:46:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Diagnose</h2> <h3>Diagnostiske kriterier</h3> <h4>Tics</h4> <ul> <li>Tics er ufrivillige, kortvarige, pludselige, gentagne og hurtige bevægelser eller ryk i muskulaturen eller ufrivillige og gentagne lyde, ord eller sætninger</li> <li>Tics kan opdeles i forbigående og kroniske tics. Ved tics-lidelse af under et års varighed defineres tics som forbigående. Ved varighed over et år defineres tics-lidelsen som kronisk.</li> </ul> <h4>Forbigående tics</h4> <ul> <li>Tics varighed kortere end 1 år. Kan være enten motoriske eller vokale forbigående tics</li> </ul> <h4>Kroniske tics</h4> <p>Ved kroniske tics har tics-symptomerne været til stede i over et år. Kroniske tics kan enten være:</p> <ul> <li>Kroniske motoriske tics, hvor der ses motoriske tics af mere end et års varighed</li> <li>Kroniske vokale tics, hvor der høres vokale tics af mere end et års varighed</li> <li>Man skal tænke Tourettes syndrom, hvis der er flere motoriske og mindst et vokal tics af over et års varighed og med debut før det 18. år. Tics vil ofte være dagligt eller næsten dagligt forekommende. Forløbet er oftest karakteriseret ved at være meget fluktuerende i intensitet, lokalisation og præsentationen</li> </ul> <h3>Viden om tics</h3> <h4>De forskellige typer tics</h4> <ul> <li>Tics kan vise sig som motoriske (bevæge) eller vokale (lyd) tics. De kan fremstå som simple eller komplekse tics</li> </ul> <h4>Simple motoriske tics</h4> <ul> <li>Simple motoriske tics er pludselige, gentagne, hurtige, formålsløse og ufrivillige bevægelser, som kan ligne normal adfærd</li> <li>Involverer én enkelt eller få muskelgrupper, for eksempel øjenblinken eller næserynken</li> <li>Simple motoriske tics kan kamufleres, som viljestyrede bevægelser og bliver derfor ofte ikke bemærket af andre</li> <li>Hyppige motoriske tics er øjenblinken, øjenrul, skuldertrækninger og ansigtsgrimasser</li> </ul> <h4>Komplekse motoriske tics</h4> <ul> <li>Involverer flere muskelgrupper, såsom at hoppe, spytte eller sparke med benene</li> <li>Kan være mere koordinerede bevægelser som efterligner normale motoriske funktioner og kan se viljestyrede ud</li> <li>De optræder ude af kontekst eller i upassende situationer og påkalder sig opmærksomhed, fordi de ofte er overdrevne, kraftfulde og gentagne</li> <li>Kan være kortvarige (klonisk), noget længere (dystonisk) eller vedvarende som en isometrisk kontraktion (tonisk)</li> <li>Hos et mindretal af patienter ses komplekse motoriske tics i form af ekkopraksi (imitering af andres adfærd), palipraksi (gentagelser af egen adfærd) og kopropraksi (obskøne fagter), selvskadende adfærd eller upassende seksuel adfærd (sjælden)</li> </ul> <h4>Simple vokale tics</h4> <ul> <li>Viser sig ofte som meningsløse, kortvarige ytringer eller lyde</li> <li>Kan være hosten, rømmen, snøften, dyrelyde og lignende</li> </ul> <h4>Komplekse verbale tics</h4> <ul> <li>Kan være ord, fraser eller sætninger</li> <li>Hos nogen patienter ses ekkolali (gentagelse af andres lyde eller ord), palilali (gentagelse af egne lyde eller ord) eller koprolali (sige obskøne ord eller sætninger)</li> </ul> <h3>Hvordan er forløbet af tics, og hvor mange har tics?</h3> <ul> <li>15-25 % af alle børn har i en periode haft forbigående tics</li> <li> 0,5-1 % af alle børn har kroniske tics, herunder Tourettes syndrom <ul> <li>Drenge har Tourettes syndrom 4 til 5 gange oftere end piger</li> <li>Hos børn, der udvikler Tourettes syndrom, beskrives oftest debut i 4-6-årsalderen i form af simple motoriske tics. Tics beskrives oftest med en kranio-kaudal udvikling. I løbet af de følgende år beskrives udvikling af vokale tics, samt at tics ofte bliver mere komplekse af karakter</li> </ul> </li> <li>Tics er oftest mest intense i 10-12-årsalderen. Hovedparten af børn og unge vil opleve, at tics aftager eller forsvinder i ungdomsårene. En mindre gruppe vil dog fortsat kunne opleve vedvarende tics eller periodisk optrædende tics</li> <li>Antallet og arten af tics varierer over tid, typisk kan en bestemt tics være tilstede i uger-måneder for så at forsvinde igen og bliver afløst af andre tics</li> <li>Tilsvarende kan sværhedsgraden af tics variere i forskellige miljøer og i løbet af dagen</li> <li>En del børn og unge kan beskrive et forvarsel eller en tics-trang i form af en prætic fornemmelse. Dette er et sensorisk fænomen, der beskrives som en ubehagelig kropslig oplevelse. Kan opleves som en kilden, en spænding eller irritation. Gennembrud af tics vil opleves som en lettelse, da ubehaget forsvinder momentant. Mindre børn kan ofte have svært ved at fortælle om prætic fornemmelser</li> </ul> <h3>Konsekvenser af tics</h3> <ul> <li>Tics kan påvirke barnets/den unges mulighed for at koncentrere sig i skolen og dermed påvirke barnets skolegang og senere arbejdsliv</li> <li>Tics kan være så voldsomme i sig selv, at de umuliggør dagligdags aktiviteter så som læsning, cykling osv. </li> <li>Tics kan føre til dårlig selvfølelse, mobning og social tilbagetrækning</li> <li>Tics kan være årsag til konflikter i hjemmet</li> <li>Tics kan være associeret med smerter i muskler og led</li> </ul> <h3>Udredning for tics</h3> <p>Det er væsentligt at få afdækket</p> <ul> <li>Aktuelle symptomer:<br> <ul> <li>Hvilke tics, der er til stede aktuelt samt debut og udviklingen af tics-symptomerne</li> <li>I hvilken grad symptomerne hindrer barnets funktion i forhold til familie, skole/arbejde og venner?</li> <li>Om barnet/den unge selv oplever sine symptomer som generende?</li> <li>Hvilke situationer eller oplevelser forværrer eller reducerer tics-symptomerne?</li> <li>Beskrives andre symptomer for eksempel tvangssymptomer, opmærksomhedsvanskeligheder, indlæringsvanskeligheder, vanskeligheder omkring planlægning og overblik?</li> <li>Hvordan sover barnet/den unge?</li> <li>Forekommer der adfærdsreaktioner som fx raseriudbrud?</li> <li>Beskrives symptomer der giver mistanke om en tristhedstilstand eller en egentlig depression?</li> <li>Beskrives angstsymptomer</li> </ul> </li> <li>Hvordan klarer barnet/den unge sig i skolen? Er der skolemæssige udfordringer, og er barnet/den unge tilstrækkeligt støttet i skolen?</li> <li>Hvordan håndterer familien barnets/den unges udfordringer, og er der tilstrækkelig støtte i hjemmet?</li> <li>Udviklingsanamnese</li> <li>Hvilke ressourcer, stærke sider, har barnet?</li> <li>Tidligere somatiske sygdomme</li> <li>Er der disposition til somatiske eller psykiatriske lidelser i familien?</li> <li>Kan barnet/den unge mærke et forvarsel i form af prætic-fornemmelse eller urge? </li> </ul> <h4>Komorbiditet ved kroniske tics på baggrund af Tourette Syndrom</h4> <p>Tilstande som i kliniske studier ofte ses sammen med Tourette syndrom, og som kan være mere plagsomme end selve ticcene og kan forværre tics-intensiteten eller hyppigheden af tics. Man vurderer at 87 % af tics-ramte har komorbide tilstande. </p> <ul> <li>25-50 % har samtidig obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD), hvor OCD oftest har en noget senere debut end Tourette Syndrom. Tvangstilstande er karakteriseret ved tvangstanker, ængstelse samt tvangshandlinger. En tvangstanke kunne være en tanke om, at man får beskidte hænder og dermed kan blive syg og dø. Disse tanker gør en bange, og man bliver derfor nødt til at gentage håndvasken mange gange</li> <li>50-90 % har samtidigt udfordringer med opmærksomhed og koncentration. Opmærksomhedsvanskeligheder er karakteriseret ved vanskeligheder med at fastholde koncentrationen, fx i skolen, og let ved at blive afledt af indre eller ydre stimuli. Mange børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelse er også præget af motorisk uro eller hyperaktivitet, samt at de siger mange lyde eller ord</li> <li>Tics-lidelser kan ses hos 9-11 % af børn med autisme eller en gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Børn med autisme er udfordret i social interaktion og forståelse, hvor de kan have svært ved at leve sig ind i andre mennesker og derfor let kan føle sig misforstået og udenfor</li> <li>Depression, angst, søvnforstyrrelser og adfærdsforstyrrelser optræder hyppigere hos personer, der er diagnosticeret med Tourettes syndrom end hos baggrundbefolkningen. Det er meget væsentligt at vurdere omfanget af tristhed, samt om der forekommer selvmordstanker eller selvskadende adfærd</li> <li>Indlæringsvanskeligheder som for eksempel dysleksi er hyppigere hos børn med Tourettes Syndrom end baggrundsbefolkningen, og ofte kan ses udfordringer i form af vanskeligheder med overblik og planlægning</li> </ul> <h3>Kliniske fund</h3> <ul> <li>Tics kan ofte kortvarigt undertrykkes eller skjules. Dette ses ikke sjældent i en undersøgelsessituation, hvor videoklip fra barnets dagligdag derfor kan være nyttige</li> <li>Tics kan ofte fremprovokeres eller forværres ved, at der tales om dem, eller de demonstreres</li> <li>Neurologisk undersøgelse er almindeligvis normal</li> </ul> <h3>Supplerende undersøgelser i almen praksis</h3> <p> Udover ovenstående anamneseoptagelse anbefales</p> <ul> <li>En somatisk og neurologisk undersøgelse mhp. at udelukke somatiske årsager til bevægeforstyrrelserne</li> <li>Dette bliver i særlig grad væsentligt, hvis tics-udviklingen afviger fra det forventede. Således skal der være særlig opmærksomhed, hvis <ul> <li>der er pludselig tics-debut sent i barnets liv</li> <li>bevægeforstyrrelser debuterer med en kompleks præsentation eller ikke følger den kranio-kaudale udvikling</li> <li>bevægeforstyrrelserne er ensidige</li> </ul> </li> <li>Opmærksomhed på mulige grundlæggende kognitive vanskeligheder samt en afsøgning af, om der er tilstrækkelig støtte og hjælp i skolen</li> </ul> <h3>Andre undersøgelser hos specialist</h3> <ul> <li>Hos speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri eller pædiatri laves <ul> <li>Yale Global Tic Severity Scale (YGTSS) (vurdering af tics intensitet og hyppighed)</li> <li>Screening for komorbiditet herunder OCD og ADHD</li> <li>Differentialdiagnostisk vurdering</li> <li>Somatisk/neurologisk undersøgelse</li> </ul> </li> <li>Ved PPR laves kognitiv vurdering/test samt en vurdering af vanskeligheder med planlægning og overblik</li> <li>Det kan være relevant at få foretaget EEG, MR, blodprøver (for at udelukke visse differentialdiagnoser)</li> </ul> <h3>Differentialdiagnoser</h3> <ul> <li>Andre tilstande med ufrivillige bevægelser <ul> <li>Chorea: Ufrivillige vridende bevægelser, som flytter sig fra kropsdel til kropsdel på en tilfældig og uforudsigelig måde, hvor tics ved Tourette-syndrom viser sig som mønstre, der gentages på en forudsigelig og ensartet måde</li> <li>Dystoni: Er en vedvarende kontraktion af muskler, som fører til en unormal kropsstilling</li> <li>Myoklonus: Er en hurtig, pludselig, ufrivillig sammentrækning i muskler eller muskelgrupper</li> </ul> </li> <li>Akut opståedes sygdomme: <ul> <li>PANDAS (Pediatric Autoimmune Neuropsychiatric Disorders Associated with Streptococcal Infections): PANDAS er forbundet med streptokok-infektion som udløsende faktor for tics hos en undergruppe af særligt disponerede børn. Der ses ofte andre samtidigt opståede symptomer som tvangssymptomer og vanskeligheder med opmærksomhed og koncentration. Karakteristisk er den akutte og voldsomme debut</li> <li>Chorea minor eller Sydenhams chorea: immunmedieret lidelse, der er forårsaget af gruppe B-streptokokker. Lidelsen er karakteriseret af hurtige, formålsløse bevægelser. Ses især i hænder, fødder og ansigtet. Der kan ses bevægelser af tungen</li> <li>Hjernebetændelse</li> </ul> </li> <li>Anfaldsvis optrædende sygdomme: <ul> <li>Absenceepilepsi</li> <li>Juvenil myoklon epilepsi</li> <li>Medicininducerede bevægelsesforstyrrelser: kan ses ved visse psykofarmaka</li> </ul> </li> <li>Stereotypier: <ul> <li>Godartede motoriske stereotypier i barndommen. Stereotypier har typisk tidligere debut end tics. De er identiske og ændrer sig ikke over tid, mens tics varierer over måneder og år</li> <li>Stereotypier som led i autisme spektrum forstyrrelse</li> </ul> </li> </ul> <h2>Behandling</h2> <h3>Behandlingsmål</h3> <ul> <li>Give information om tilstanden herunder ætiologi og forløbet af lidelsen</li> <li>Bearbejde og forebygge emotionelle reaktioner på de funktionsvanskeligheder, som tilstanden måtte medføre</li> <li>Lære mestringsstrategier for at få øget kontrol over symptomerne</li> <li>Øge følelse af autonomi</li> <li>Reduktion af symptomerne ved terapi eller i sjældne tilfælde brug af medikamenter </li> </ul> <h3>Generelt om behandlingen</h3> <ul> <li>I alle tilfælde er psykoedukation vigtig og i mange tilfælde den tilstrækkelige behandling</li> <li>Afventende holdning anbefales i lette tilfælde grundet sygdommens benigne forløb</li> <li>Stressaflastning reducerer tics</li> <li>Fysiske aktiviteter mindsker kropsspændinger og reducerer ofte tics</li> <li>Hjælp til struktur i hverdagen – både i skole og hjem</li> <li>Psykosociale gruppeforløb kan styrke den positive identitetsdannelse</li> <li>Information til lærere, klassekammerater og andre nære personer kan skabe et accepterende miljø for et barn med Tourettes syndrom</li> <li>Pædagogiske interventioner for tilrettelæggelse af undervisning osv.</li> </ul> <p>Hvis tics-symptomerne fortsat er til stede, samt der er funktionsnedsættelse, skader/smerter eller emotionelle problemer (inklusiv reaktive depressioner) på baggrund af tics, er der ofte indikation for yderligere intervention</p> <ul> <li> Det anbefales ofte, at komorbide lidelser behandles først, da tics er meget påvirkelige af stress og belastninger </li> <li> Førstevalg for behandling af ukompliceret Tourette syndrom er terapeutiske tilgange såsom eksponering respons hindring (ERP) samt habit reversal training (HRT) </li> <li> Diagnosen bør ikke i sig selv udløse behandling med medikamenter, men medikamentel behandling kan være indiceret ved markant tics-intensitet, hvor der er udtalt funktionshæmning pga. tics, ved skader/smerter, ved alvorlige sociale problemer eller reaktive depressioner, og hvor terapeutisk intervention ikke kan lade sig gøre, eller hvor det ikke har givet tilstrækkelig tics-reduktion </li> </ul> <h3>Håndtering i almen praksis</h3> <ul> <li>Efter grundig udredning og vurdering, hvor man har fundet at symptomerne er forenelige med tics, er det vigtigt at give psykoedukation omkring lidelsen, således at forældre og barnet/den unge gennem øget viden og forståelse beroliges. Herudover er det vigtigt at anbefale den tilstrækkelige støtte til barnet og familien både i skole og hjem</li> <li>Det kan evt. anbefales at tage kontakt til Tourette-foreningen, hvor der også er links til skriftlig information om tics</li> <li>Sammen med barnet og forældrene undersøge forekomsten af forværrende faktorer samt om disse kan reduceres herunder fx utilstrækkeligt støttede grundlæggende udfordringer eller mobning/drilleri</li> <li>Der skal foretages en vurdering af indikation for henvisning til supplerende udredning samt behandling i specialregi</li> </ul> <h3>Råd til patienten og familien</h3> <ul> <li>At acceptere ticsene og ikke give dem opmærksomhed herunder ikke kommentere tics</li> <li>Have fokus på det, der fungerer og går godt</li> <li>Gøre mere af det, der giver glæde</li> <li>Være opmærksom på at dyrke sport</li> <li>Have øje for det, der belaster, og søge relevant hjælp</li> <li>Forældre og skole skal sikre, at der ikke pågår drilleri og mobning</li> </ul> <h3>Samarbejde</h3> <ul> <li>Det er vigtigt, at der er et bredt samarbejde med barnet, forældre og skole/PPR samt eventuelt socialforvaltningen<br> Adækvat tilrettelæggelse af skolehverdagen kan reducere symptomerne (små pauser, rammer og struktur). Eleven kan også ansøge om forlænget tid ved prøver/eksamener </li> </ul> <h3>Behandling ved Børnepsykiater og Pædiater</h3> <h3>Terapeutiske tilgange (tics-træning)</h3> <ul> <li>De bedst dokumenterede ikke-medikamentelle terapiformer hos patienter med Tourette syndrom er habit reversal training (HRT) og eksponering respons hindring (ERP)</li> <li>HRT indgår i Comprehensive Behavioural Intervention for Tics (CBIT) sammen med funktionsanalyse af tics og psykosociale støttetillæg. CBIT er en struktureret, manualbaseret behandlingsforløb</li> <li>Der er i 2018 udgivet en dansk manual samt arbejdsbog til barnet/den unge: Niks til Tics, Akademisk forlag 2018</li> <li>Tics-træning nedsætter tics sværhedsgrad signifikant, også ved opfølgning </li> <li>HRT og ERP er vist effektive hos både børn, unge og voksne med kroniske tics/Tourette syndrom</li> </ul> <h3>Medicinsk behandling </h3> <ul> <li>Afprøves ved kroniske tics/Tourette syndrom, hvis terapeutiske tilgange ikke har tilstrækkeligt effekt, ikke er tilgængelige, ikke ønskes af patienten eller ikke er hensigtsmæssigt grundet særlige forhold hos patienten (autisme osv.), og der er funktionsnedsættelse, skader/smerter eller emotionelle problemer (inklusiv reaktive depressioner) på baggrund af tics</li> <li>Kan kombineres med terapeutiske tilgange</li> <li>Det er vigtigt at få kortlagt, hvad patienten selv ønsker og er bedst tjent med </li> <li>Medikamentel behandling bør altid institueres af relevant specialist eller ske i nært samarbejde med denne jævnfør Sundhedsstyrelsens ”Vejledning om medikamentel behandling af børn/unge med psykiske lidelser” </li> <li>Det er yderst vigtigt, at behandling iværksættes med lav dosering og med en langsom øgning af dosis, som ofte vil ligge i nederste doseringsområde</li> <li>Der skal foreligge systematisk og nøje registrering af effekt og bivirkninger</li> <li>Lægeundersøgelse, blodprøver, EKG osv. foretages svarende til Sundhedsstyrelsens anbefalinger </li> <li>Præparatvalg sker på baggrund af symptombillede/komorbiditet</li> <li>Der har indtil for nyligt været bedst evidens for behandling med neuroleptika, men nyere forskning peger på alfa-adrenerge agonister, især ved komorbid ADHD</li> <li>Det er vigtigt at orientere barnet og familien om, at medicinen ikke vil fjerne alle tics</li> <li>Det findes kun få RCT-studier af høj kvalitet, især hos børn og unge</li> <li>Behandlingen bør i mere alvorlige tilfælde være individualiseret, tværfaglig og ressourcefokuseret</li> </ul> <p><strong>Tabel 1:</strong> Farmakologisk behandling af kroniske tics ved Tourette Syndrom, revideret fra ”Tics, grimasser og sære ord”, Thomsen og Plessen, 2011. Evidensniveau A. (2 eller flere kontrolleret randomiseret trials) B (1 kontrolleret randomiseret trial) C (case studies, open trials)</p> <table> <tbody> <tr> <td style="text-align: left;"><strong>Præparatnavn</strong></td> <td style="text-align: left;"><strong>Indikation</strong></td> <td style="text-align: left;"><strong>Evidens niveau</strong></td> <td style="text-align: left;"><strong>Startdosering (mg)</strong></td> <td style="text-align: left;"><strong>Terapeutisk dosering (mg)</strong></td> <td style="text-align: left;"><strong>Hyppige bivirkninger</strong></td> </tr> <tr> <td colspan="6" style="text-align: left;"><strong>Neuroleptika</strong></td> </tr> <tr> <td style="text-align: left;">[DliActiveSubstance;5150;Aripiprazol]<br> </td> <td style="text-align: left;">Tourette syndrom</td> <td style="text-align: left;">C</td> <td style="text-align: left;">2,5</td> <td style="text-align: left;">2,5-30</td> <td style="text-align: left;">Sedation, akathisia, EPS, hovedpine, øget appetit (mindre end andre neuroleptika), ortostatisk hypotension</td> </tr> <tr> <td style="text-align: left;">[DliActiveSubstance;5906;Risperidon]<br> </td> <td style="text-align: left;">Tourette syndrom</td> <td style="text-align: left;">A</td> <td style="text-align: left;">0,25</td> <td style="text-align: left;">0,25-6,0</td> <td style="text-align: left;">EPS, sedation, øget appetit, ortostatisk hypotension</td> </tr> <tr> <td colspan="6" style="text-align: left;"><strong>Alfa-adrenerg agonister</strong></td> </tr> <tr> <td style="text-align: left;">[DliActiveSubstance;10034;Clonidin]<br> </td> <td style="text-align: left;">Tourette syndrom/ADHD</td> <td style="text-align: left;">A</td> <td style="text-align: left;">0,05</td> <td style="text-align: left;">0,1-0,3</td> <td style="text-align: left;">Sedation, ortostatisk hypotension, søvnighed</td> </tr> <tr> <td style="text-align: left;">[DliActiveSubstance;7981;Guanfacin]<br> </td> <td style="text-align: left;">Tourette syndrom/ADHD</td> <td style="text-align: left;">A</td> <td style="text-align: left;">0,5 –1,0</td> <td style="text-align: left;">1,0-4,0</td> <td style="text-align: left;">Sedation, ortostatisk hypotension, søvnighed</td> </tr> <tr> <td colspan="6" style="text-align: left;"><strong>Benzamider</strong></td> </tr> <tr> <td style="text-align: left;">Sulpirid<br> </td> <td style="text-align: left;">Tourette syndrom/obsessive-compulsive behavior</td> <td style="text-align: left;">B</td> <td style="text-align: left;">50-100<br> (2mg/kg)</td> <td style="text-align: left;">2-10 mg/kg</td> <td style="text-align: left;">Søvnproblemer, agitation, uro, øget appetit</td> </tr> <tr> <td style="text-align: left;">Tiaprid</td> <td style="text-align: left;">Tourette syndrom</td> <td style="text-align: left;">B</td> <td style="text-align: left;">50-100<br> (2mg/kg)</td> <td style="text-align: left;">2-10 mg/kg</td> <td style="text-align: left;">Sedation, øget appetit</td> </tr> </tbody> </table> <h3>Anden behandling</h3> <ul> <li>Medikamenter for behandling af tillægsproblemer/komorbide tilstande</li> <li>Der henvises til de aktuelle kapitler for behandling af f.eks. tvangstanker – handlinger (OCD), hyperkinetisk forstyrrelse, etc.</li> </ul> <h2>Henvisning</h2> <ul> <li>Ved moderat til svære funktionshæmmende tics, hvor almindelig information om tilstanden og iværksat støtte i skole og hjem ikke har været tilstrækkelig</li> <li>Ved komplicerede og sammensatte tilstande, hvor der ud over tics er komplicerende komorbide psykiatriske eller somatiske tilstande</li> <li>Ved behov for terapeutisk eller medikamentel intervention</li> </ul> <h2>Opfølgning</h2> <ul> <li>Opfølgning af den medikamentelle behandling følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger</li> </ul> <h2>Sygdomsforløb, komplikationer og prognose</h2> <h3>Sygdomsforløb</h3> <ul> <li>Typisk debuterer tics omkring 4-6-årsalderen, men vokale tics kommer ofte først til nogen år senere. Tics når et maksimum i 10-12-årsalderen og aftager så hos 80 % i teenageårene og de tidlige voksenår</li> <li>Typisk fluktuerer intensiteten af tics og deres omfang </li> <li>Opmærksomheds- og koncentrationsforstyrrelser med evt. hyperaktivitet kan debutere før tics</li> <li>OCD debuterer ofte senere end Tourette syndrom</li> <li>Barnet kan udvikle angst eller depression</li> </ul> <h3>Komplikationer</h3> <ul> <li>Tics kan påvirke barnets/den unges mulighed for at koncentrere sig i skolen og dermed påvirke barnets skolegang og senere arbejdsliv</li> <li>Tics kan være så voldsomme i sig selv, at de umuliggør dagligdags aktiviteter, så som læsning, cykling osv. </li> <li>Tics kan føre til dårlig selvfølelse, mobning og social tilbagetrækning</li> <li>Tics kan være årsag til konflikter i hjemmet</li> <li>Tics kan være associeret med smerter i muskler og led</li> </ul> <h3>Prognose</h3> <ul> <li>Det findes få langtids opfølgningsundersøgelser. Hovedparten af børn og unge vil opleve, at tics aftager eller forsvinder i ungdomsårene. En mindre gruppe vil dog fortsat kunne opleve vedvarende tics eller periodisk optrædende tics</li> <li>Prognosen vil i høj grad være afhængig af antal og art af komorbiditet, samt hvorvidt barnet/den unge magter at opretholde et positivt selvbillede og etablere venskaber med jævnaldrende </li> </ul> <h2>Baggrundsoplysninger<a href=" " data-type="book-reference" data-value="Cath DC, Hedderly T, Ludolph AG, Stern JS, Murphy T, Hartmann A, Czernecki V, Robertson MM, Martino D, Munchau A, Rizzo R, ESSTS Guidelines Group. European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Part I: assessment. Eur Child Adolesc Psychiatry: 2011; 20" data-value-piped="Cath DC, Hedderly T, Ludolph AG, Stern JS, Murphy T, Hartmann A, Czernecki V, Robertson MM, Martino D, Munchau A, Rizzo R, ESSTS Guidelines Group|European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Part I: assessment.|Eur Child Adolesc Psychiatry|2011|20" data-url="reference-link" data-pubmedid="21445723" title="Cath DC, Hedderly T, Ludolph AG, Stern JS, Murphy T, Hartmann A, Czernecki V, Robertson MM, Martino D, Munchau A, Rizzo R, ESSTS Guidelines Group. European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Part I: assessment. Eur Child Adolesc Psychiatry: 2011; 20"><sup>1</sup></a><sup>,</sup><a href=" " data-type="book-reference" data-value="Robertson MM, Eapen V, Singer HS, Martino D, Scharf JM, Paschou P, Roessner V, Woods DW, Hariz M, Mathews CA, Črnčec R, Leckman JF. Gilles de la Tourette syndrome. Nat Rev Dis Primers: 2017; 3" data-value-piped="Robertson MM, Eapen V, Singer HS, Martino D, Scharf JM, Paschou P, Roessner V, Woods DW, Hariz M, Mathews CA, Črnčec R, Leckman JF|Gilles de la Tourette syndrome.|Nat Rev Dis Primers|2017|3" data-url="reference-link" data-pubmedid="28150698" title="Robertson MM, Eapen V, Singer HS, Martino D, Scharf JM, Paschou P, Roessner V, Woods DW, Hariz M, Mathews CA, Črnčec R, Leckman JF. Gilles de la Tourette syndrome. Nat Rev Dis Primers: 2017; 3"><sup>2</sup></a><sup>,</sup><a href=" " data-type="book-reference" data-value="Thomsen, Per Hove & Plessen, Kerstin J. Tics, grimasser og sære ord. : Dansk Psykologisk Forlag; 2011" data-value-piped="Thomsen, Per Hove & Plessen, Kerstin J|Tics, grimasser og sære ord||Dansk Psykologisk Forlag|2011" data-url="reference-link" title="Thomsen, Per Hove & Plessen, Kerstin J. Tics, grimasser og sære ord. : Dansk Psykologisk Forlag; 2011"><sup>3</sup></a><sup>,</sup><a href=" " data-type="book-reference" data-value="Roessner V, Rothenberger A, Rickards H, Hoekstra PJ. European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Eur Child Adolesc Psychiatry: 2011; 20" data-value-piped="Roessner V, Rothenberger A, Rickards H, Hoekstra PJ|European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders.|Eur Child Adolesc Psychiatry|2011|20" data-url="reference-link" data-pubmedid="21445722" title="Roessner V, Rothenberger A, Rickards H, Hoekstra PJ. European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Eur Child Adolesc Psychiatry: 2011; 20"><sup>4</sup></a><sup>,</sup><a href=" " data-type="book-reference" data-value="Roessner V, Rothenberger A, Rickards H, Hoekstra PJ. European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Eur Child Adolesc Psychiatry: 2011; 20" data-value-piped="Roessner V, Rothenberger A, Rickards H, Hoekstra PJ|European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders.|Eur Child Adolesc Psychiatry|2011|20" data-url="reference-link" data-pubmedid="21445722" title="Roessner V, Rothenberger A, Rickards H, Hoekstra PJ. European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Eur Child Adolesc Psychiatry: 2011; 20"><sup>4</sup></a><sup>,</sup><a href=" " data-type="book-reference" data-value="Verdellen C, van de Griendt J, Hartmann A, Murphy T, ESSTS Guidelines Group. European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Part III: behavioural and psychosocial interventions. Eur Child Adolesc Psychiatry: 2011; 20" data-value-piped="Verdellen C, van de Griendt J, Hartmann A, Murphy T, ESSTS Guidelines Group|European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Part III: behavioural and psychosocial interventions.|Eur Child Adolesc Psychiatry|2011|20" data-url="reference-link" data-pubmedid="21445725" title="Verdellen C, van de Griendt J, Hartmann A, Murphy T, ESSTS Guidelines Group. European clinical guidelines for Tourette syndrome and other tic disorders. Part III: behavioural and psychosocial interventions. Eur Child Adolesc Psychiatry: 2011; 20"><sup>5</sup></a><sup>,</sup><a href=" " data-type="book-reference" data-value="Nissen JB, Kærgaard M, Laursen L. Niks til Tics: terapeutens manual. København: Akademisk forlag; 2018" data-value-piped="Nissen JB, Kærgaard M, Laursen L|Niks til Tics: terapeutens manual|København|Akademisk forlag|2018" data-url="reference-link" title="Nissen JB, Kærgaard M, Laursen L. Niks til Tics: terapeutens manual. København: Akademisk forlag; 2018"><sup>6</sup></a><sup>,</sup><a href=" " data-type="book-reference" data-value="Nissen JB, Kærgaard M, Laursen L. Niks til Tics: arbejdsbog. København: Akademisk forlag; 2018" data-value-piped="Nissen JB, Kærgaard M, Laursen L|Niks til Tics: arbejdsbog|København|Akademisk forlag|2018" data-url="reference-link" title="Nissen JB, Kærgaard M, Laursen L. Niks til Tics: arbejdsbog. København: Akademisk forlag; 2018"><sup>7</sup></a></h2> <h3>Definition</h3> <ul> <li>Tilstande med motoriske eller vokale tics</li> <li>Tics er pludselige, gentagne, ikke-rytmiske bevægelser eller lyde</li> <li>Der er tale om et spektrum af tics-lidelser, der inkluderer forbigående tics, kroniske tics, herunder Tourette syndrom <ul> <li>Diagnosen Tourette syndrom stilles på baggrund af flere motoriske, og mindst en vokal tics, der har persisteret i over et år (dog ikke nødvendigvis samtidigt)</li> </ul> </li> <li>Tics er hyppige hos mindre børn, især drenge og vil ofte være forbigående</li> <li>Hovedparten af børn og unge vil opleve, at tics aftager eller forsvinder i ungdomsårene. En mindre gruppe vil dog fortsat kunne opleve vedvarende tics eller periodisk optrædende tics</li> <li>Det er en betydelig komorbiditet af andre neuropsykiatriske tilstande, særligt ADHD og OCD </li> </ul> <h3>Forekomst</h3> <ul> <li>Forbigående tics ses hos 15-25 % af alle børn</li> <li>Tourette syndrom ses hos 0,5-1 % af børnebefolkningen </li> <li>Drenge rammes 4-5 gange hyppigere end piger</li> </ul> <h3>Disponerende faktorer</h3> <ul> <li>Faktorer som præmatur fødsel og perinatal hypoxi kan være associeret med en forhøjet risiko for udvikling af tics</li> </ul> <h3>Ætiologi og patogenese ved Tourette syndrom</h3> <ul> <li>Tourette syndrom er en neuropsykiatrisk udviklingsforstyrrelse. Ætiologien er kompleks og multifaktoriel, med en fremtrædende genetisk komponent.</li> </ul> <h3>Genetik ved Tourette syndrom</h3> <ul> <li>Flere gener er associeret med Tourette syndrom, og heritabiliteten anslås til at være høj, på ca. 0,77 (hvor 1 betyder en ren genetisk ætiologi)</li> <li>Tvillingstudier har vist højere konkordansrater blandt enæggede tvillinger end blandt tveæggede tvillinger med Tourette syndrom </li> <li>Slægtninge til en patient med Tourette syndrom har en højere forekomst af tics, OCD og ADHD end baggrundbefolkningen</li> </ul> <h3>Patofysiologi ved Tourette Syndrom</h3> <ul> <li>Tourette syndrom antages til at være udtryk for en dysfunktion i de cortico-striatale kredsløb </li> <li>Der ses ændringer i basalganglierne hos patienter med Tourette syndrom på gruppeniveau</li> <li>Patienter kan ofte berette om prætic fornemmelser (engelsk: ”premonitory urges”) forud for tics. Prætic fornemmelser er ubehagelige kropslige sanseoplevelser, der kan føles som en kløen, spænding eller kriblen og medfører en trang til at ticce </li> <li>Når tics udføres, forsvinder prætic fornemmelse, hvor der opleves en lettelse. Dette har en forstærkende effekt på tics</li> <li>De fleste mennesker med Tourette syndrom kan hæmme tics i kortere eller længere perioder</li> <li>Flere neurotransmittere er formentligt involverede i Tourette syndrom, herunder dopamin og GABA</li> </ul> <h3>ICPC-2</h3> <p>[ICPC]</p> <h3>ICD-10</h3> <p>[ICD10]</p> <h2> Patientinformation</h2> <h3>Hvad du bør informere patienten om</h3> <ul> <li>Hvad er tics, og hvordan udvikler tics sig typisk</li> <li>Omgivelserne bør forholde sig neutralt til tics</li> <li>Barnet skal ikke slippe for pligter og lektier m.m. grundet tics, men rammerne for at gennemføre pligterne eller lektielæsningen skal sikres</li> <li>Undertrykkelse af tics medfører ikke flere tics</li> <li>Man skal ikke ”ticse af” – det vil forværre tics</li> <li>Det er vigtig med oplysning om "ufarligheden" ved tilstanden</li> </ul> <h3> Hvad findes af skriftlig patientinformation</h3> <ul> <li><a href="~/link.aspx?_id=8482241BCA9242B7B6BE13E9AE5432ED&_z=z">Tics og Tourettes syndrom</a></li> </ul> <h3>Patientorganisationer</h3> <ul> <li><a rel="noopener noreferrer" href="https://www.tourette.dk/" target="_blank">Dansk Tourette forening</a></li> </ul> <h3>Link til vejledninger</h3> <ul> <li>Nissen JB, Kærgaard M. Tourettes syndrom og andre tics. Information til børn og unge med Tourette syndrom eller anden tics lidelse samt til deres forældre. Holte: Dansk Tourette Forening</li> <li>Kort og godt om tics, Dansk Psykolog forening, 2021<br> <div>Forløbsbeskrivelser og regionale pakkeforløb [ICPC]</div> </li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageReferences"><![CDATA[<div> </div>]]></HtmlField> <HtmlField Name="Resume"><![CDATA[<h2>Resumé</h2> <h3>Diagnose</h3> <ul> <li>Pludselige, hurtige og ufrivillige bevægelser eller lyde</li> <li>Diagnosen bekræftes ved grundig tværfaglig udredning, evt. ved børnepsykiater eller børnelæge</li> <li>Der ses ofte andre psykiatriske lidelser samtidigt med tics</li> </ul> <h3>Behandling</h3> <ul> <li>Behandlingen skal primært have fokus på eventuelle indlæringsmæssige, sociale eller andre psykiatriske udfordringer</li> <li>Tics kan behandles terapeutisk med tics-træning</li> <li>Sjældent er det nødvendigt at behandle tics med medicin</li> </ul> <h3>Henvisning</h3> <ul> <li>Ved mistanke om svær funktionshæmmende tics henvises til vurdering og evt. terapeutisk behandling</li> <li>Ved mistanke om funktionshæmmende tics samtidig med, at der er mistanke om andre psykiatriske lidelser</li> </ul> <h2>Seneste væsentlige ændringer</h2> <ul> <li>Tics kan behandles effektivt med terapi omfattende Habit Reversal Training og Eksponering Respons Hindring</li> </ul>]]></HtmlField> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{99A85AFD-2F7A-4B5D-A1C9-C2701D5E7D30}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">1051</TextField> <TextField Name="PageTitle">Tics </TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Tics</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2024-08-16T13:41:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{33D8C1D9-347B-4478-BEE3-A7069910D000}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{FDEF4DBD-AAF0-4AF0-82F7-983F8710B93E}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{CF77E8B9-9937-42B2-85DF-76B0F4E401F0}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="ICD10">F95, F95.0, F95.1, F95.2, F95.8, F95.9</TextField> <TextField Name="ICPC2">P10</TextField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="Description">Tourette syndrom er en neuropsykiatrisk udviklingsforstyrrelse. Ætiologien er kompleks og multifaktoriel, med en fremtrædende genetisk komponent.</TextField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{C70DFB71-BE40-455A-BD6B-5AFF199797D9}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\anda</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">tics, tics og tourettes syndrom (ts), tourettes, ts, gilles</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_13</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">7</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
41.903 characters