tale-og-sprogforstyrrelser
Portal
/
Laegehaandbogen
/
paediatri
/
tilstande-og-sygdomme
/
udviklingsforstyrrelser
/
tale-og-sprogforstyrrelser
/
Home
Data
patienthaandbogen
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Klinikpersonale
akut-og-foerstehjaelp
allergi
arbejdsmedicin
blod
brystsygdomme
boern-og-unge
boerne-og-ungdomspsykiatri
endokrinologi
forsikringsmedicin
fysmed-og-rehab
generelt
geriatri
gynaekologi
hjerte-kar
hud
infektioner
kirurgi
kraeft
lunger
mandlige-koensorganer
mave-tarm
neurologi
nyrer-og-urinveje
obstetrik
ortopaedi
psykiatri
paediatri
symptomer-og-tegn
tilstande-og-sygdomme
endokrinologi
infektioner
kraeftsygdomme
lunger-og-luftveje
mave-tarm
medfoedte-hjertefejl
medfoedte-tilstande
neurologi
nyfoedtmedicin
nyrer-og-urinveje
ortopaedi
socialpaediatri
udviklingsforstyrrelser
cerebral-parese
mandlig-hypogonadisme
rakitis
pubertet-for-tidlig
vaeksthaemning-hos-boern
tale-og-sprogforstyrrelser
stammen
habituel-taagang
autisme
aspergers-syndrom
mental-retardering
apofysitis-calcanei
lille-hoejde-idiopatisk
oevrige-sygdomme
undersoegelser
patientinformation
illustrationer
rejsemedicin-vacciner
reumatologi
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
socialmedicin
oeje
oere-naese-hals
sundhedsoplysning
undersoegelser-og-proever
om-laegehaandbogen
soeg
dli-medicin
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{D5F57691-34D1-4B46-996C-BEF2B8A54082}" Name="tale-og-sprogforstyrrelser" Type="LHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{3639410C-E793-4DFC-8C5A-C6EC6E0014D2}" SortOrder="700" PublishDate="2010-08-06T11:11:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h2>Diagnose</h2> <h3>Diagnostiske kriterier</h3> <ul> <li>Diagnosen er klinisk, men ved mistanke om underliggende somatisk sygdom da udredning i relevant regi</li> </ul> <h3>Sygehistorie</h3> <ul> <li>Fødselstraume i anamnesen?</li> </ul> <h3>Kliniske fund</h3> <ul> <li>Eventuelle neurologiske, muskulære eller anatomiske defekter i øre-, næse- halsregionen, som kan forklare det kliniske billede</li> <li>Hørelsen bør undersøges af ØNH-læge</li> </ul> <h3>Supplerende undersøgelser i almen praksis</h3> <ul> <li>Grov vurdering af kognitiv funktion med tanke på mental retardering som differentialdiagnose </li> </ul> <h3>Andre undersøgelser hos specialist</h3> <ul> <li>Ved mistanke om neurologisk baggrund eventuel MR af cerebrum, EEG og urin til metabolisk screening</li> </ul> <h3>Differentialdiagnoser</h3> <ul> <li>Forstyrrelser i tale og sprog kan være sekundære til andre lidelser <ul> <li><a href="~/link.aspx?_id=B8415CF171DA4430A1AC67C626EA79F9&_z=z">Nedsat hørelse</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=FAD0B6E9724F4000BDB5251068554162&_z=z">Svagsynethed</a> </li> <li><a href="~/link.aspx?_id=3C0A18FD0B1341AEAAB9E9A6A0059353&_z=z">Mental retardering</a></li> <li>Hovedtraumer</li> <li><a href="~/link.aspx?_id=3378A1965FF94CEE93A9B746158346F0&_z=z">Autisme</a></li> <li>Sekvelae efter CNS infektion</li> </ul> </li> </ul> <h2>Behandling</h2> <h3>Behandlingsmål</h3> <ul> <li>Optimal udvikling</li> </ul> <h3>Generelt om behandlingen</h3> <ul> <li>Forestås af logopæd, pædagog eller psykolog. Pædiater hvis somatisk sygdom</li> </ul> <h3>Håndtering i almen praksis</h3> <ul> <li>Kan, hvis der ikke er tale om underliggende somatisk sygdom, håndteres i almen praksis </li> </ul> <h3>Råd til patienten</h3> <ul> <li>Samarbejde med forældrene er en forudsætning for god udvikling</li> </ul> <h3>Medicinsk behandling</h3> <ul> <li>Kun ved tilstedeværelse af andre sygdomme som f.eks. ADHD, epilepsi eller cerebral parese </li> </ul> <h3>Anden behandling</h3> <ul> <li>Submukøs ganespalte <ul> <li>Henvises til Ganespalteafdelingen i Århus eller Læbe-Ganespalte Centret i Hellerup for nærmere udredning hos ØNH-læge, logopæd og evt. tandlæge</li> </ul> </li> <li>Adenotomi og tonsillectomi er ikke indiceret pga. taleafvigelse</li> </ul> <h3>Forebyggende behandling</h3> <ul> <li>Ingen</li> </ul> <h2>Henvisning</h2> <ul> <li>Henvisning til PPR sker som regel fra daginstitution, men alle har ret til at henvende sig</li> </ul> <h3>Henvisningsgrunde</h3> <ul> <li>1 år <ul> <li>Ingen kanonisk pludren</li> <li>Ingen fælles opmærksomhed</li> <li>Forældrene er bekymrede</li> </ul> </li> <li>1,5 år <ul> <li>Barnet anvender ingen ord</li> <li>Barnet anvender ingen konsonanter</li> <li>Forældrene er bekymrede</li> </ul> </li> <li>2 år <ul> <li>Begrænset ordforråd (<50 ord)</li> <li>Barnet anvender ingen eller få konsonanter</li> <li>Stammen</li> <li>Forældrene er bekymrede</li> </ul> </li> <li>3 år <ul> <li>Barnet er ikke begyndt at sætte ord sammen til sætninger</li> <li>Uforståelig tale</li> <li>Stammen</li> <li>Forældrene er bekymrede</li> </ul> </li> <li>4-5 år <ul> <li>Barnet er svært at forstå</li> <li>Udtalevanskeligheder</li> <li>Begrænset sætningsstruktur (syntaks)</li> <li>Stammen</li> <li>Forældrene er bekymrede</li> </ul> </li> <li>7 år og ældre <ul> <li>Artikulationsvanskeligheder</li> </ul> </li> <li>Kombinationer af sprogvanskeligheder og andre dysfunktioner, uafhængig af alder</li> </ul> <h2>Opfølgning</h2> <h3>Plan</h3> <ul> <li>Individuel</li> </ul> <h2>Sygdomsforløb, komplikationer og prognose<a href="EditorPage.aspx?da=core&id=%7BD5F57691-34D1-4B46-996C-BEF2B8A54082%7D&ed=FIELD14968915780&vs&la=da&fld=%7B850D32D3-55A1-49E4-9CDF-F0C88D91563C%7D&so=%2Fsitecore%2Fsystem%2FSettings%2FHtml%20Editor%20Profiles%2FRich%20Text%20LHPH&di=0&hdl=H14968917480&us=sitecore%5Canvi&mo&pe=0&fbd=1" data-type="journal-reference" data-value="Dalby M, Elbro C, Mårbjerg S, [Long-term prognosis for developmental language disorder].. Ugeskr Laeger 2009;171: 37-41" data-value-piped="Dalby M, Elbro C, Mårbjerg S|[Long-term prognosis for developmental language disorder].|Ugeskr Laeger|2009|171|37-41|19128565" data-url="reference-link" data-pubmedid="19128565" title="Dalby M, Elbro C, Mårbjerg S, [Long-term prognosis for developmental language disorder].. Ugeskr Laeger 2009;171: 37-41"><sup>1</sup></a></h2> <h3>Sygdomsforløb</h3> <ul> <li>Børn afviger fra den forventede udvikling af tale og sprog, og forældrene fatter som oftest mistanke før lægen</li> </ul> <h3>Komplikationer</h3> <ul> <li>Social isolering pga. <ul> <li>nedsat taleforståelighed</li> <li>nedsat evne til at forstå andre </li> </ul> </li> <li>Indlæringsproblemer <ul> <li>herunder i særdeleshed problemer med læseindlæring</li> </ul> </li> <li>Psykiske gener</li> </ul> <h3>Prognose</h3> <ul> <li>Generelt god, hvis der ikke er underliggende somatisk årsag. Ellers afhængig af denne</li> </ul> <h2>Baggrundsoplysninger</h2> <h3>Definition</h3> <h4>Taleforstyrrelser<a title="Østergaard JR. Tale- og sprogforstyrrelser. I Praktisk Pædiatri. Schiøtz PO, Skovby F (eds). Danmark: Munksgaard; 2008" href="%20" data-url="reference-link" data-value-piped="Østergaard JR|Tale- og sprogforstyrrelser. I Praktisk Pædiatri. Schiøtz PO, Skovby F (eds)|Danmark|Munksgaard|2008" data-value="Østergaard JR. Tale- og sprogforstyrrelser. I Praktisk Pædiatri. Schiøtz PO, Skovby F (eds). Danmark: Munksgaard; 2008" data-type="book-reference"><sup>2</sup></a></h4> <ul> <li>Fonologiske vanskeligheder <ul> <li>Samlebetegnelse for forskellige undertyper af vanskeligheder med at etablere et komplet system af lydlige kontraster, fx at ”kat” udtales ”tat”. Fonologiske vanskeligheder påvirker talen, men hører rettelig under sproglige forstyrrelser</li> </ul> </li> <li>Artikulationsvanskeligheder <ul> <li>Vanskeligheder med at udtale enkelte sproglyde korrekt. På dansk ofte forskellige former for læsp</li> </ul> </li> <li>Verbal dyspraksi <ul> <li>at er et lingvistisk symptomkompleks hvor<span style="background-color: #ffffff; color: #333333;"> lyde, ord og sætninger ofte udtales forkert, tøvende og forskelligt fra gang til gang med varierende lydstyrke. </span> antages at skyldes vanskeligheder med motorisk planlægning og/eller programmering af tale </li> </ul> </li> <li>Dysartri <ul> <li>Samlebetegnelse for talevanskeligheder, der opstår pga. neurologisk skade, eller tilstande der påvirker de muskler, som indgår i taleproduktion</li> </ul> </li> </ul> <h4>Dysrytmi</h4> <ul> <li> <a href="~/link.aspx?_id=5A1436EFD9AE4DB39C8F795C5744F992&_z=z">Stammen</a> <ul> <li>Forstyrrelse i talerytmen, hvor personen præcist ved, hvad han/hun vil sige, men i det givne øjeblik ikke er i stand til det pga. en ufrivillig gentagelse af lyd, stavelse eller ord, forlængelse eller blokering af en lyd. Stammen kan være ledsaget af medbevægelser, fx stampen i gulvet eller trækninger i ansigtet</li> </ul> </li> <li>Løbsk tale <ul> <li>Kommunikationsvanskelighed der kan komme til udtryk som hurtig, stødvis og utydelig tale, brudstykker af ”sort tale”, gentagelser af stavelser, ord og lyd, samt sammentrækninger af ord og afbrudte sætninger. Symptomerne ledsages i nogle tilfælde af manglende opmærksomhed, koncentrationsproblemer, mangel på overblik og struktur, springende tankegang og problemer med at lytte. Løbsk tale har fællestræk med stammen, men er en separat lidelse. Der er uenighed om, hvorvidt løbsk tale bør betragtes som en sprogforstyrrelse snarere end en taleforstyrrelse. Løbsk tale forekommer ofte sammen med stammen</li> </ul> </li> </ul> <h4>Dysfoni</h4> <ul> <li>Samlebetegnelse for at stemmen lyder afvigende, fungerer afvigende eller fungerer utilstrækkeligt. Stemmen kan afvige i forhold til kvalitet, pitch, styrke, resonans og varighed </li> <li>Rhinolali <ul> <li>Hypernasalitet/åbent snøvl </li> <li>Hyponasalitet/lukket snøvl</li> </ul> </li> </ul> <h4>Sprogforstyrrelser</h4> <ul> <li>Dysfasi er en samlebetegnelse for vanskeligheder med at anvende og forstå talt, skrevet eller andre former for symbolsprog. Vanskelighederne kan involvere sprogets form, indhold og/eller funktion <ul> <li>Erhvervet dysfasi </li> <li>Medfødt dysfasi <ul> <li>Kan forekomme samtidig med generelt forsinket/afvigende udvikling </li> <li>Specific Language Impairment (SLI) er en specifik indlæringsvanskelighed, der medfører impressive og/eller ekspressive sproglige vanskeligheder, som ikke kan forklares ud fra faktorer som mental retardering, autisme, hørenedsættelse mv. Der kan være vanskeligheder inden for enkelte eller flere sproglige områder (fonologi, syntaks, morfologi, semantik, pragmatik). Sekundære konsekvenser kan være problemer med læseindlæring, og der kan være overlap mellem børn med SLI og dysleksi</li> </ul> </li> </ul> </li> </ul> <h4>Dysleksi</h4> <ul> <li>Specifik indlæringsvanskelighed af neurobiologisk oprindelse, der indebærer markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, og som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. Dyslektikere har særlig svært ved ord, som de ikke har set før. Læse- og stavefejlene er ofte i modstrid med almindelige forbindelser mellem bogstav og lyd, fx ”kulde” læst som ”kunne”, og ”dig” skrevet ”din” </li> <li>Sekundære konsekvenser kan være problemer med læseforståelse og nedsat læseerfaring, som kan hindre vækst i ordforråd og baggrundsviden</li> </ul> <h3>Forekomst</h3> <ul> <li>Der er ingen danske opgørelser af forekomst af tale- og sprogforstyrrelser </li> <li>Undersøgelser fra engelsksprogede lande viser, at knap 25 % af alle børn mellem 3 og 21 år på et tidspunkt modtager logopædisk bistand </li> <li>Fonologiske vanskeligheder er hyppigste henvisningsårsag </li> <li>Verbal dyspraksi er sjælden og antages at ramme mindre end 1 % af alle børn med udtaleafvigelser </li> <li>Stammen forekommer hos ca. 5 % af børn, mens knap 1 % af den voksne befolkning stammer </li> <li>Løbsk tale menes at forekomme hos 1,5 % af en befolkning. Ca. 1/3 stammer også, og ca. 3/4 er mænd </li> <li>Dysfoni forekommer hyppigt hos børn, op mod 50 % i byområder </li> <li>En amerikansk undersøgelse viser, at 7 % af alle 5-årige har SLI</li> <li>I 1990 beskrev 7 % voksne danskere sig som "ordblinde"</li> </ul> <h3>Ætiologi og patogenese</h3> <ul> <li>Der foreligger et utal af årsager til tale- og sprogforstyrrelser hos børn. I de fleste tilfælde er årsagen ikke kendt, men i mange tilfælde er der tale- og sprogforstyrrelser hos andre i familien</li> </ul> <h4>Årsager til sprog- og taleforstyrrelser</h4> <ul> <li>Dysfasi <ul> <li>Erhvervet dysfasi <ul> <li>Hjerneskade </li> <li>Degenerativ lidelse</li> </ul> </li> <li>Medfødt dysfasi <ul> <li>Specifik Language Impairment </li> <li>Hørenedsættelse </li> <li>Autisme </li> <li>Mental retardering </li> <li>Alvorlige indlæringsproblemer</li> </ul> </li> </ul> </li> <li>Dysrytmier <ul> <li>Stammen <ul> <li>Multifaktoriel - både genetiske, neurologiske, fysiologiske og psykologiske faktorer kan spille ind</li> </ul> </li> <li>Løbsk tale <ul> <li>Årsagen er ikke kendt. Faktorer, der menes at have betydning, er arvelighed, forandringer i basalganglier og/eller gennemgribende sproglig forstyrrelse</li> </ul> </li> </ul> </li> <li>Udtalevanskeligheder <ul> <li>Fonologiske vanskeligheder har sjældent en kendt årsag, men forekommer hyppigere hos børn med samtidig dysfasi </li> <li>Artikulationsvanskeligheder har sjældent en kendt årsag, men kan være betinget af tand-og kæbeforhold, læbe-ganespalte eller andre kraniofaciale misdannelser</li> <li>Verbal dyspraksi er en sjælden neurologisk betinget taleforstyrrelse<a href="https://www.sbst.dk/media/7911/pixi_anbefalinger_verbal-dyspraksi_socialstyrelsen_web.pdf" data-type="other-reference" data-value="Socialstyrelsen, Anbefalinger, Børn med verbal dyspraksi." data-url="https://www.sbst.dk/media/7911/pixi_anbefalinger_verbal-dyspraksi_socialstyrelsen_web.pdf" title="Socialstyrelsen, Anbefalinger, Børn med verbal dyspraksi."><sup>3</sup></a></li> </ul> </li> <li>Dysartri <ul> <li>Neurologiske årsager <ul> <li>Cerebral parese </li> <li>Traumatisk hjerneskade</li> </ul> </li> </ul> </li> <li>Dysfoni <ul> <li>Organisk <ul> <li>Laryngitis <ul> <li>Akut (viral/bakteriel) </li> <li>Kronisk (rygning/reflux) </li> </ul> </li> <li>Papillomer </li> <li>Neoplasma (dysplasi eller carcinom) </li> <li>Traume <ul> <li>Iatrogen (kirurgi/intubation) </li> <li>Accidentel (slag, penetration, inhalation af gasser/syrer/baser)</li> </ul> </li> <li>Endokrin (hypothyreodisme, hypogonadisme) </li> <li>Inhalerede steroider </li> <li>Rhinolalia aperta (hypernasalitet) <ul> <li>Ganespalte </li> <li>Submukøs ganespalte </li> <li>Afvigende proportioner i gane og svælg </li> <li>Neurologiske årsager</li> </ul> </li> <li>Rhinolalia clausa (hyponasalitet) <ul> <li>Adenoidt væv </li> <li>Allergi </li> <li>Skæv næseskillevæg </li> <li>Fremmedlegemer </li> <li>Forstørrede tonsiller (dog primært ”kartoffeltale”) </li> </ul> </li> </ul> </li> <li>Funktionel <ul> <li>Uhensigtsmæssig stemmebrug <ul> <li>Ødemer på plicae vocalis </li> <li>Noduli på plicae vocalis</li> </ul> </li> <li>Psykogen</li> </ul> </li> </ul> </li> </ul> <h3>Disponerende faktorer</h3> <ul> <li>Tale-sprogforstyrrelser i familien </li> <li>Drenge mere udsatte end piger </li> <li>Hørenedsættelse/længerevarende mellemøreproblemer </li> <li>Omsorgssvigt og understimulering i alvorlig grad</li> </ul> <h3>ICPC-2</h3> <p>[ICPC]</p> <h3>ICD-10/SKS-koder</h3> [ICD10] <h2>Rettigheder</h2> <ul> <li>Det er kommunen, der har ansvaret for professionel behandling af stammen og andre taleforstyrrelser. Kommunen kan henvise voksne og efter anvisning fra PPR (Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning) unge til kommunale eller regionale institutioner. For eksempel kommunikationscentre, taleinstitutter og specialskoler</li> <li>Tag kontakt til kommunen/den lokale PPR om henvisning til logopæd for udredning og evt. behandling</li> <li>Unge i den skolepligtige alder hører under Lov om Folkeskolen, mens unge ud over den skolepligtige alder samt voksne er omfattet af Lov om Specialundervisning for voksne</li> <li>Inden 4 uger efter modtagelse af en afgørelse om specialundervisning og specialpædagogisk bistand kan man klage over kommunens afgørelse til <a href="https://ast.dk/naevn/klagenaevnet-for-specialundervisning">Klagenævnet for vidtgående specialundervisning</a></li> <li>Man kan også henvende sig til <a href="http://www.dukh.dk/">DUKH</a> (Den uvildige Konsulentordning på Handicapområdet), der er en selvejende institution under Socialministeriet. DUKH er et rådgivningstilbud til borgere og myndigheder og skal dels sikre borgeres rettigheder, dels give råd i enkeltsager</li> </ul> <h2>Patientinformation</h2> <h3>Hvad findes af skriftlig patientinformation</h3> <ul> <li><a href="~/link.aspx?_id=19113DD1FE31416689549C2CCBCB8B83&_z=z">Normal sprogudvikling</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=CEEA1A93B9C94F0990530D559B050C5F&_z=z">Information om tale og sprogforstyrrelser</a></li> <li><a href="~/link.aspx?_id=7F23C120DD624A1088CD6D4396C01EAD&_z=z">Ordblindhed (dysleksi)</a></li> </ul> <h3>Patientorganisationer</h3> <ul> <li><a href="http://www.fsd.dk/">Stammeforeningen i Danmark</a></li> <li><a href="http://www.ordblindeforeningen.dk/">Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark</a></li> </ul> <h2>Link til vejledninger</h2> <ul> <li>Forløbsbeskrivelser og regionale pakkeforløb [ICPC]</li> </ul> <h2>Illustrationer</h2> <h3>Plancher eller tegninger</h3> <ul> <li> <a href="~/link.aspx?_id=19113DD1FE31416689549C2CCBCB8B83&_z=z">Normal sprogudvikling, skema</a></li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="Resume"><![CDATA[<h2>Resumé</h2> <h3>Diagnose </h3> <ul> <li>Diagnosen er klinisk. Ofte fatter forældre mistanke før lægen</li> </ul> <h3> Behandling </h3> <ul> <li>Hvis der ikke er underliggende somatisk årsag, forestås behandlingen af logopæd, pædagog eller psykolog</li> <li>Eventuel underliggende somatisk årsag behandles ved relevant speciale</li> </ul> <h3> Henvisning </h3> <ul> <li>Ved mistanke om taleforstyrrelse henvises til PPR</li> </ul> <h2>Seneste væsentlige ændringer</h2> <ul> <li>Ingen</li> </ul>]]></HtmlField> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{99A85AFD-2F7A-4B5D-A1C9-C2701D5E7D30}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">2927</TextField> <TextField Name="PageTitle">Tale- og sprogforstyrrelser</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Tale- og sprogforstyrrelser</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2024-05-18T11:56:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{43455E15-0E3E-42EA-8F75-1D82CD130A11}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{D71FC9B8-8D14-48C6-920F-BE9256067C0B}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{CF77E8B9-9937-42B2-85DF-76B0F4E401F0}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="ICD10">F80, F80.0, F80.1, F80.2, F80.8, F80.9, R47, R47.0, R47.1, R47.8, R48</TextField> <TextField Name="ICPC2">N19, P24</TextField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{C70DFB71-BE40-455A-BD6B-5AFF199797D9}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\rith</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">Dysleksi, dysfoni, dysfasi, dyslali, dysrytmi, sprogforstyrrelser, taleforstyrrelser, tale og sprogforstyrrelser, ordblindhed</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_13</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">7</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">2</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
22.616 characters