ret-til-tolkebistand-hos-laegen
Portal
/
patienthaandbogen
/
sociale-ydelser
/
rettigheder-i-det-sociale-system-og-sundhedsvaesenet
/
ret-til-tolkebistand-hos-laegen
/
Home
Data
patienthaandbogen
akutte-sygdomme
allergi
blod
brystsygdomme
arbejdsmedicin
boern
forsikringsmedicin
graviditet
infektioner
hjerne-og-nerver
hjerte-og-blodkar
hormoner-og-stofskifte
hud
knogler-muskler-og-led
kosmetisk-kirurgi
kraeft
kvindesygdomme
lunger
mave-og-tarm
maend
nyrer-og-urinveje
psyke
psyke-hos-boern
rejsemedicin-og-vacciner
sexsygdomme
sjaeldne-sygdomme
sociale-ydelser
sociale-ydelser
sociale-rettigheder
beskaeftigelsesindsats-og-forsoergelsesydelser
socialmedicinsk-arbejde-med-boern-og-unge
beskaeftigelsesindsats-og-forsoergelsesydelser
funktionsevne-og-rehabilitering
sygefravaer-og-arbejdsfastholdelse
sygefravaer-og-arbejdsfastholdelse
rettigheder-i-det-sociale-system-og-sundhedsvaesenet
hjaelp-til-sagsbehandlingen-i-kommunen-bisidder-partsrepraesentant-og-tolk
klagemuligheder-i-det-sociale-system
sagsbehandling-i-kommunen
ret-til-information-om-sygdom-og-behandling
ret-til-tolkebistand-hos-laegen
erstatning-for-patientskade
vaergemaal
test
tilskuds-og-stoettemuligheder-efter-serviceloven-mv
sundhedsoplysning
undersoegelser
aeldre
oejne
oere-naese-hals
om-patienthaandbogen
soeg
Sundheddk apps
Laegehaandbogen
Apps
Brugermanual
<Provider Id="sundheddkcms"> <Item Id="{BCF3F3B3-153B-4FD6-82D2-DC9473E599FA}" Name="ret-til-tolkebistand-hos-laegen" Type="PHContentPage" ParentProviderId="sundheddkcms" ParentItemId="{32BA0D46-4B8F-48EF-A4F9-8596DC4C2A45}" SortOrder="397" PublishDate="2010-10-05T15:03:00" DeleteDate="2999-12-31T00:00:00" PotItemType=""> <Content> <LinkListField Name="Spot2"> <LinkField linktype="internal">{A12FFEB9-7D21-4130-9428-1457C5AB696B}</LinkField> </LinkListField> <HtmlField Name="FactContent"><![CDATA[<h2>Fakta</h2> <ul> <li>I din kontakt med sundhedsvæsenet har du ret til en bisidder eller en partsrepræsentant</li> <li>Du har ret til tolkebistand i sundhedsvæsenet, men der kan være en egenbetaling</li> <li>Der er adgang til patientvejledning i alle regioner</li> </ul>]]></HtmlField> <HtmlField Name="PageContent"><![CDATA[<h3>Hvem kan støtte mig i mit patientforløb?</h3> <p>Når du er patient i sundhedssektoren, kan en bisidder eller en partsrepræsentant støtte dit patientforløb.</p> <h3>Hvad er en bisidder?</h3> <p>Din bisidder kan være et familiemedlem eller en god ven, som du har tillid til.</p> <p>En bisidder kan være din støtte og give dig tryghed i forbindelse med konsultationer, undersøgelser og behandlinger. Bisidderen kan hjælpe dig med at huske, hvad du vil fortælle, at få stillet relevante spørgsmål, og at huske hvad der blev givet af informationer, og hvilke beslutninger der blev truffet.</p> <p>Du vælger selv din bisidder.</p> <h3>Hvad er en partsrepræsentant?</h3> <p>Din partsrepræsentant kan f.eks. være en nær pårørende, en repræsentant fra din fagforening eller en anden professionel, som du har fuld tillid til.</p> <p>En partsrepræsentant er en person, der varetager dine interesser i patientforløbet. Partsrepræsentanten kan deltage i møder, uden at du selv er med. Der er situationer, hvor det ikke giver mening, hvis du ikke selv deltager, og en læge kan f.eks. forlange, at du selv deltager ved en undersøgelse. </p> <p>Du vælger selv din partsrepræsentant og der bør laves en skriftlig fuldmagt, hvor aftalen om partsrepræsentation noteres og deles med sundhedspersonen. Fuldmagten kan i nogle tilfælde laves digitalt <a href="https://www.borger.dk/samfund-og-rettigheder/fuldmagter/digital-fuldmagt">her</a>.</p> <h3>Hvis du nægtes deltagelse af en bisidder eller partsrepræsentant?</h3> <p> Det forekommer sjældent, at en patient bliver nægtet deltagelse af en bisidder eller en partsrepræsentant i patientforløbet, og der skal være meget tungtvejende grunde. </p> <p>Hvis du er utilfreds med en afgørelse om at nægte dig deltagelse af en bisidder eller en partsrepræsentant, kan du få konkret vejledning om patientrettigheder og klagemuligheder ved Patientkontoret i din region. Se afsnittet om patientvejledning.</p> <h3>Har jeg ret til tolkebistand i Sundhedsvæsenet?</h3> Som patient har du ret til tolkebistand, når du er til samtale og behandling hos din praktiserende læge, hos en speciallæge eller på sygehuset . Det gælder når: <ul> <li>dit danske sprog ikke rækker til at føre en samtale og forstå en information</li> <li>når du har et hørehandicap</li> <li>når lægen skønner, at det er nødvendigt af hensyn til behandlingen</li> </ul> <p>Det er lægen, der skønner om tolkebistand er nødvendig og bestiller en professionel tolk. Lægen får i de fleste tilfælde udgiften refunderet af regionen, men der er dog undtagelser.</p> <h3>Betaling for tolkebistand for nogle patienter</h3> Der er indført et gebyr for tolkning på grund af sprogproblemer, hvis du har boet i Danmark mere end tre år og fortsat ikke kan føre en samtale og forstå en information på dansk. Størrelsen af gebyret er forskellig afhængig af, om der er tale om video/teletolk eller tolk, der møder frem personligt. Gebyr for tolkning er størst, hvis du skal indlægges på et sygehus. Du kan læse mere om størrelsen af gebyr i <a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/855">bekendtgørelse om tolkebistand i § 2, stk. 2</a>. <p>Der er dog undtagelser for egenbetaling af tolkegebyret. Det gælder, hvis du på grund af alder eller af anden årsag har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, og af den grund ikke er i stand til at lære og bruge dansk. Undtagelse for gebyr gælder også forældre, som i forbindelse med behandling af et barn har behov for tolkebistand samt børn der møder frem til behandling uden forældre. </p> <p>I forbindelse med fritagelse for tolkegebyr vil lægen normal skulle udfylde en erklæring til region om dette. En fritagelse for betaling er som udgangspunkt ikke kun gældende fra det tidspunkt attesten er lavet, men vil oftest også gælde tilbage i tiden - se mere <a href="https://stpk.dk/nyheder/ny-praksis-i-sager-om-fritagelse-for-tolkegebyr/">her</a></p> <h4>Kilder</h4> <ul> <li><a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1011#id28abea1a-ac08-413f-b12c-fa533d01c6d4">Sundhedsloven, kapitel 10</a></li> <li><a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/855">Bekendtgørelse om tolkebistand efter sundhedsloven nr. 855 af 23/06/2018</a></li> <li><a href="https://www.sundhed.dk/borger/patientrettigheder/tilskud-stoettemuligheder/tolkebistand/">Tolkebistand - sundhed.dk</a></li> </ul> <h3>Hvordan kan jeg få vejledning som patient?</h3> Din egen læge eller det sundhedspersonale, som du er i kontakt med, er normalt de nærmeste til at informere, vejlede og besvare spørgsmål. Men har du som patient eller pårørende brug for at tale med en uvildig person, kan du altid henvende dig til en patientvejleder. De er placeret på regionens sygehuse. Du kan henvende dig både før, under og efter din kontakt med sundhedsvæsenet – og du kan også gøre det anonymt. <p>Patientvejledningen i din region kan hjælpe dig med:</p> <p>1) Information og vejledning om ydelser i sundhedsvæsenet f.eks.:</p> <ul> <li>Undersøgelser</li> <li>Behandling</li> <li>Pleje</li> <li>Genoptræning</li> <li>Ventetider</li> <li>Frit og udvidet sygehusvalg</li> <li>Frister for behandling</li> <li>Befordring og transport</li> <li>Behandling i udlandet</li> </ul> <p>2) Vejledning og rådgivning om klager og erstatning, f.eks.:</p> <ul> <li>at skrive en klage eller udforme et erstatningskrav</li> <li>at få klagen eller erstatningskravet sendt det rigtige sted hen</li> </ul> <p>3) Personlig rådgivning og bistand. Med dit samtykke kan sundhedspersoner videregive oplysninger om dine helbredsforhold til en patientvejleder, der kan bistå dig i et aktuelt behandlingsforløb.<br> <br> Du kan se en oversigt over de fem regioners patientvejledning og deres telefonnumre <a href="https://stps.dk/borger-og-patient/rettigheder-som-patient/oversigt-over-patientvejledere">her</a> på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside.</p> <h4>Kilder</h4> <ul> <li><a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1011#ideb8520f9-da36-4975-aea2-ff081115d028">Sundhedslovens kapitel 11, § 51</a></li> </ul>]]></HtmlField> <TextField Name="DoctorsHandbookID">17260</TextField> <TextField Name="PageTitle">Støtte og vejledning i et patientforløb samt tolkning</TextField> <TextField Name="NavigationTitle">Ret til tolkebistand hos lægen</TextField> <CheckBoxField Name="ShowInMenu">true</CheckBoxField> <CheckBoxField Name="ShowInContentField">true</CheckBoxField> <DateTimeField Name="RevisedDate">2023-02-10T13:33:00</DateTimeField> <LinkListField Name="Authors"> <LinkField linktype="internal">{C26D3DC7-26CC-461E-B77C-9108104D53CC}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{3A6FAA62-7355-47EF-9B11-D50E9758CADD}</LinkField> <LinkField linktype="internal">{9240F87A-FE81-40E5-A079-F715F683A0B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="Organization"> <LinkField linktype="internal">{DBBC5F07-FEB9-4FAC-8DCA-1C8C28C4F5B5}</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchAreaID"> <LinkField linktype="internal">9</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="Description">Som patient har du ret til tolk, når du er til samtale og behandling hos læge</TextField> <LinkListField Name="LHPHEditor"> <LinkField linktype="internal">{37FAF8C0-7527-48CA-9ECE-FCC7E8CBB368}</LinkField> </LinkListField> <TextField Name="__Updated by">sitecore\kack</TextField> <TextField Name="MetaKeywords">tolkebistand, tolkebistand i sundhedsvæsenet, tolkebistand efter sundhedsloven, tolkebistand hos lægen, tolkebistand på sygehuset, ret til tolkebistand, Ret til tolkebistand hos lægen</TextField> <LinkListField Name="InformationCategory"> <LinkField linktype="internal">IC_15</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="InformationType"> <LinkField linktype="internal">10</LinkField> </LinkListField> <LinkListField Name="SearchTargetGroup"> <LinkField linktype="internal">1</LinkField> </LinkListField> </Content> <Medias /> </Item> </Provider>
9.956 characters